آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اجزا پکیج کلر زن

اجزای پکیج کلر زن - آب سازه

کلر زنی با پکیج تزریق کلر به عنوان یک فرآیند رایج و ارزان برای ضدعفونی کردن فاضلاب تصفیه شده و یا آب تصفیه شده در تصفیه خانه های آب به شدت مورد توجه است. در ادامه اجزا پکیج کلرزن، شامل مخزن نگهداری کلر، دوزینگ پمپ، میکسر، الکتروپمپ را معرفی کرده ایم.

دستگاه کلر زن یک دستگاه مهم در پکیج تصفیه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب و همچنین تصفیه خانه آب به شمار می رود. این دستگاه در آخرین مرحله تصفیه فاضلاب جایگذاری می شود تا فاضلاب تصفیه شده به روش هوازی یا بی هوازی پیش از تخلیه به منابع آبی و یا استفاده مجدد مورد کلر زنی قرار بگیرد.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

پکیج کلر زنی شامل چه قسمت هایی است؟

همانطور که گفته شد به دلیل مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و ماندگاری بالا در آب کلرزنی رایج ترین روش ضدعفونی کردن آب و فاضلاب به شمار می رود. به منظور تزریق کلر به محیط مایع باید از پکیج تزریق کلر یا دستگاه کلریناتور مایع استفاده شود. دستگاه تزریق کلر شامل یک مخزن نگهدارنده کلر و یک دوزینگ پمپ می شود تا بتواند کلر تهیه شده در مخزن را به درون محیط مایع تزریق کند. این تجهیزات در دستگاه تصفیه فاضلاب شیمیایی و بهداشتی کاربرد گسترده ای دارد.

دستگاه کلریناتور مایع قابل استفاده برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، فاضلاب، آب استخر، آب چاه و غیره می باشد. این پکیج با هر نوع ظرفیتی قابل طراحی و ساخت است. اجزای اصلی سیستم کلر زن شامل قسمت های زیر می باشد:

  • مخزن آماده سازی شامل یک مخزن از جنس پلی اتیلن
  • پمپ تزریق با ظرفیت های متفاوت متناسب با دبی فاضلاب و دوز کلر مصرفی
  • شیر یکطرفه توپی در هد مکش و تزریق
  • همزن الکتریکی (میکسر) با دور 700-900 rpm با موتور موتوژن یا الکتروژن با یاتاقان
  • شافت و پروانه ضد زنگ و ضد خوردگی
  • متعلقات شامل: شلنگ تزریق، سوپاپ مکش، شلنگ مکش و متعلقات
  • شاسی از جنس کربن استیل St-37 با سه لایه پوشش اپوکسی و یا استنلس استیل SS304 یا SS316
  • تابلو برق به همراه تجهیزات کنترل

 

دستگاه کلر زن - آب سازه

مخزن نگهدارنده کلر

کلر به صورت جامد و یا مایع درون این مخزن ها نگهداری می شود. کلر مایع شامل هیپوکلریت سدیم و کلر جامد شامل هیپوکلریت کلسیم می شود. به منظور تهیه محلول کلر آب به درون مخزن وارد می شود تا غلظت کلر به حد تعیین شده توسط تیم طراحی برسد و سپس این کلر مایع از طریق دوزینگ پمپ وارد محیط مایع می شود. جنس مخزن نگهداری کلر معمولا از پلی اتیلن است.

پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر خورندگی و همچنین تغییرات دما و فشار یک انتخاب ایده آل برای مخزن نگهداری کلر است. همچنین پلی اتیلن به سادگی در ابعاد و ظرفیت های گوناگون با کم ترین قیمت ساخته می شود که از مزایای مهم مخزن نگهدارنده کلر است.

مخزن آماده سازی کلر

دوزینگ پمپ کلر

دوزینگ پمپ یکی از مهمترین اجزا پکیج تزریق کلر می باشد. همانطور که از نام این بخش مشخص است، وظیفه تزریق پمپ از مخزن نگهدارنده کلر به درون مخزن مایع بر عهده دوزینگ پمپ است. پمپ تزریق کننده دارای یک دکمه برای تنظیم جریان محلول کلر است که باید بر اساس نظر متخصصین تنظیم شود. وجود غلظت کم کلر ممکن است به از بین نرفتن همه عوامل بیماری زا منجر شود و همچنین افزایش میزان غلظت کلر منجر به تشکیل ترکیبات ثانویه در آب شود که بسیار برای سلامتی انسان خطر ناک است.

با توجه به خاصیت اکسید کنندگی کلر تجهیزات استفاده شده در این پمپ باید متناسب و مقاوم در برابر اکسایش و خورندگی باشند. معمولا این پمپ ها از جنس PVC/PE هستند. این پمپ ها در ظرفیت های مختلف ساخته شده تا برای کاربرد های مختلف مورد بهره برداری قرار بگیرند. مدل های دوزینگ پمپ بر اساس فشار و دبی می تواند انواع گوناگونی داشته باشد.

الکتروموتور و جعبه دنده کلر زن

میکسر کلر مایع

کلر مایع با غلظت بالا و کلر جامدی که درون مخزن نگهدارنده قرار دارد برای رسیدن به غلظت تعیین شده با آب مخلوط می شوند. برای اطمینان از همگن بودن محلول کلر تهیه شده از یک میکسر استفاده می شود. میکسر یا هم زن شامل یک شفت و پروانه در انتهای آن می شود. خاصیت اکسید کنندگی بالای کلر و در تماس بودن دائمی آن با میکسر موجب می شود تا جنس آن از استیل ضدزنگ ss316 انتخاب شود.

میکسر کلر مایع

الکتروموتور و جعبه دنده کلرزن

حرکت شفت درون مخزن با نیروی محرکه ای که توسط الکترو موتور اعمال می شود امکان پذیر است. این دستگاه با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی شفت را به حرکت درآورده و موجب تهیه محلول یکدست می شود. سرعت حرکت الکتروموتور به طور رایج بر روی 120 دور در دقیقه تنظیم می شود.

تابلو برق

اجزا برقی شامل دوزینگ پمپ و الکتروموتور توسط تابلو برق درون مدار قرار می گیرد. استفاده از تابلو برق منجر می شود تا بروز هرگونه مشکل به اپراتور اعلام شود. همچنین از رسیدن آسیب های جدی به تجهیزات الکترونیکی جلوگیری می کند.

شاسی

مخزن و سایر تجهیزات بر روی یک شاسی فلزی نصب می شوند تا به خوبی نگهداری شده و در برابر عوامل خارجی ایمن باشند. جنس شاسی ها از استیل ضد زنگ با پوشش اپوکسی می باشد.

لوله کشی و اتصالات

لوله ها و اتصالات از جنس PVC انتخاب می شوند. به منظور انتقال کلر از مخزن به دوزینگ پمپ و همچنین به مخزن کلر زنی باید لوله ها و اتصالات به خوبی نصب شوند تا کارایی سیستم حفظ شود.

امتیاز 5/5 از 3 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=4363

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *