جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی

مقایسه دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی

مقایسه دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی را از جهت های گوناگونی می توان انجام داد. چون این دو دستگاه برخلاف تصور اغلب افراد کاملا با هم فرق دارند. ظرفیت، نوع و تعداد ممبران ها، نوع پمپ، کاربرد، قیمت و روش تصفیه از جمله پارامترهایی هستند که در این مقایسه نقش مهمی دارند. در ادامه مهم ترین تفاوت های دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب خانگی را ارائه خواهیم داد.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

مقایسه روش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی

یکی از مهم ترین تفاوت ها میان دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی، روش تصفیه و فرآیندهای پیاده سازی شده در آن است. در تصفیه آب صنعتی چون خلوص آب اهمیت زیادی دارد، در نتیجه چند مرحله تصفیه انجام می شود. علاوه بر پیش تصفیه و جمع آوری ذرات معلق در آب به کمک فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریج، در این دستگاه اسمز معکوس، تبادل یون و سختی گیری، تنظیم ph و عبور آب از نانوفیلتراسیون نیز انجام می شود.

مقایسه روش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی
این در حالیست که در دستگاه تصفیه آب خانگی تنها ذرات معلق بزرگ در آب به کمک فیلتر شنی و فیلتر کربنی جمع آوری می شود. سپس طی فرآیند اسمز معکوس املاح آب کاهش یافته و همزمان ph تنظیم شده و آب خاصیت قلیایی پیدا می کند. سختی گیری آب در دستگاه تصفیه آب خانگی تا حد بسیار کمی انجام شده و تا حدود 100 ppm کاهش پیدا می کند.
به دلیل نوع تجهیزات داخلی به کار رفته در مدل های خانگی این دستگاه، امکان حذف تمام آلاینده ها وجود ندارد. به عنوان مثال، از این دستگاه نمی توان برای حذف فلوراید از آب و حذف کروم شش ظرفیتی را از آب حذف کرد. در مدل های صنعتی قابلیت حذف تمام آلاینده ها وجود دارد. چون دستگاه به صورت سفارشی تولید شده و بر اساس املاح و فلزات موجود در آب نوع و تعداد فیلتر و ممبران ها تعیین می شود. قدرت مدل های صنعتی به اندازه ای بالاست که برای تولید آب مقطر نیز می توان از آن استفاده کرد.

مقایسه نوع ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب خانگی

ممبران ها نقش بسیار مهمی در روند تصفیه آب دارند. در مدل های صنعتی ممبران های قوی با منافذ بسیار ریز استفاده می شود. به همین دلیل قادر به شیرین سازی آب دریا و لب شور است. اما در دستگاه های تصفیه آب خانگی ممبران ها این قدرت را ندارند و تاثیر زیادی بر میزان املاح موجود در آب نداشته و باعث شیرین سازی آب نمی شوند.

مقایسه نوع ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب خانگی

تعداد ممبران

در طراحی این تجهیزات، بر اساس ظرفیت دستگاه تعداد ممبران ها تعیین می گردد. به همین دلیل یکی از مهم ترین تفاوت های دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی، تعداد ممبران ها است. در مدل های صنعتی تعداد ممبران ها بیشتر از مدل خانگی است.

نوع پمپ اصلی دستگاه

برای اجرای فرآیند اسمز معکوس در این دو مدل دستگاه به پمپ نیاز است تا با فشار آّب شور را به سمت ممبران ها هدایت کند. به دلیل ظرفیت بالا و سرعت زیاد مدل های صنعتی این دستگاه به پمپ های قوی نیاز است. در دستگاه های باکیفیت از پمپ های طبقاتی سانترفیوژ استفاده میشود. در مدل های خانگی پمپ ها به اندازه نوع صنعتی قدرت نداشته و با سرعت پایین تری آب را به سمت ممبران ها انتقال می دهند.

تفاوت ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه، ظرفیت آنها است. با توجه به اینکه مدل های صنعتی در کارخانه ها استفاده می شود، لذا ظرفیت بالاتری داشته و با سرعت بالاتری تصفیه را انجام می دهد. اما مدل های خانگی ظرفیت کمتری داشته و قادر به تامین آب تصفیه شده برای منازل را دارا است. ظرفیت این دستگاه به اندازه ایست که حتی در فست فوت و رستوران ها نیز کاربرد ندارد. برای محیط های کاری مانند ادارات، رستوران ها از دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی استفاده می شود.
ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی از 5 متر مکعب به بالا است. اما دستگاه تصفیه آب خانگی 150 تا 370 لیتر در شبانه روز ظرفیت دارند.

تفاوت ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی

تفاوت کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی با خانگی

همان طور که از نام این دو دستگاه مشخص است، کاربرد کاملا متفاوتی دارند. با توجه به ظرفیت بالا و قابلیت حذف تمام املاح و کاهش سختی آب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، برخی از موارد کاربرد آن عبارتند از:

  • تصفیه آب مرغداری
  • تصفیه آب کشاورزی
  • تصفیه آب نساجی
  • تصفیه آب رنگرزی
  • تصفیه آب صنایع غذایی
  • تصفیه آب صنایع دارویی
  • تصفیه آب بیمارستان
  • تصفیه آب دیگ بخار
  • تصفیه آب استخر پرورش ماهی

دستگاه های تصفیه آب خانگی تنها در منازل مسکونی و شرکت های کوچک کاربرد دارد. حتی برای ادارات نیز نمی توان این دستگاه را استفاده کرد و مدل های نیمه صنعتی که ظرفیت بیشتری نسبت به مدل خانگی دارند را می توان استفاده کرد.

مقایسه قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی

فاکتور بسیار مهم دیگر در مقایسه این دو مدل دستگاه، قیمت آنها است. به دلیل استفاده از تجهیزات داخلی بیشتر و پیشرفته تر و همچنین ظرفیت بالای مدل های صنعتی، قیمت آن نسبت به دستگاه تصفیه آب خانگی بالاتر است. علاوه براین، بسیاری از مدل های صنعتی به صورت سفارشی طراحی و تولید میشود و ساخت آن زمان بر است. اما مدل های خانگی آماده و پیش ساخته هستند و به همین دلیل قیمت مناسب تری دارند.

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی

آبسازه یکی از قدیمی ترین تیم های فعال در زمینه طراحی، تولید و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی در ظرفیت های گوناگون است. این دستگاه بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز آب طراحی شده و به همین دلیل کیفیت خروجی آن در سطح مطلوبی قرار دارد. علاوه براین، نوع ، مدل و برند قطعات داخلی کاملا با استانداردهای روز دنیا تطابق داشته و در نهایت محصولی با کیفیت تضمین شده و خدمات پس از فروش را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان آبسازه استفاده کنید.

امتیاز 5/5 از 2 رای

مطالب مرتبط

مانند تمامی سیستم های تصفیه فاضلاب، پس از نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری سپتیک تانک نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر...
اسمز معکوس (reverse osmosis) یکی از فرآیندهای بسیار کاربردی در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب است که عکس فشار اسمزی طبیعی عمل می کند....
هوش مصنوعی در تصفیه آب و فاضلاب نقش بسیار مهمی دارد و در چند سال اخیر به یکی از مباحث اصلی در این صنعت تبدیل...
ازن در تصفیه آب آشامیدنی کاربرد بسیار زیادی دارد و در حال جایگزین شدن با کلر در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. ازن یکی...
تصفیه آب در مناطق خشک یکی از چالش های بسیار مهم در اغلب مناطق دنیا؛ مخصوصا ایران است که به شیوه های گوناگونی می توان...
جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب بر اساس تحقیقات مختلف در سراسر دنیا ارائه میشوند و هدف همگی کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت فاضلاب برای...
روش های نوین تصفیه آب با هزینه کم و در زمان کوتاه بسیاری از آلاینده های موجود در آب را حذف می کند و تنوع...
تصفیه فاضلاب کاغذ سازی و مقواسازی تنها با یک روش امکان پذیر نبوده و مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بر روی آنها اجرا می...
حذف بور از آب در شرایطی که مقدار آن بیش از استاندارد باشد یکی از اقدامات مهم در روند تصفیه آب به شمار می رود....
تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی تنها با یک روش امکان پذیر نیست و مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه فاضلاب باید برای آنها اجرا شود. چون در...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=12990

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *