آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا نوشیدن آب باعث حالت تهوع می شود؟

چرا نوشیدن آب باعث حالت تهوع می شود؟ - آب سازه

آب یکی از ضروری ترین نیازهای هر انسانی است. در حالی که می‌توانید هفته‌ها بدون غذا زنده بمانید، تنها پس از سه روز بدون آب خواهید مرد. با دانستن این موضوع، ممکن است تصور کنید که نوشیدن آب احساس خوبی در شما ایجاد می کند، اما برای بسیاری از افراد، نوشیدن آب می تواند باعث تهوع شود و این تصور را ایجاد می کند که آب تقریباً برای سلامتی شما مضر است! چرا چیزی بسیار حیاتی برای سلامتی شما ممکن است چنین اثرات منفی در بدن شما ایجاد کند؟ در حالی که این لزوماً یک پاسخ طبیعی به مصرف آب نیست، اما هنوز هم بسیار رایج است.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

تهوع چیست؟

حالت تهوع آن احساس مریضی در معده است که باعث می شود احساس کنید می خواهید استفراغ کنید. در حالی که دلایل زیادی برای حالت تهوع وجود دارد، برای برخی افراد، نوشیدن آب برای ایجاد این احساس ناخوشایند کافی است. این رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً پس از نوشیدن آب از حالت تهوع نیز رنج می‌برید. اگر چنین مشکلاتی را در مورد آب آشامیدنی تجربه می کنید، احتمالاً نگران هستید و می دانید که مشکل دقیقاً چیست. حقیقت این است که تهوع می تواند به دلایل متعددی در اثر نوشیدن آب ایجاد شود، و در پایان این مقاله، شما این دلایل را خواهید دانست و درک خواهید کرد.

حالت تهوع چیست؟ - آب سازه

علل حالت تهوع پس از نوشیدن آب

کم آبی بدن

احساس تهوع می تواند نشانه کم آبی بدن باشد، یعنی کمبود آب کافی در بدن شما. کم آبی شدید ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. کم آبی بدن، حالت تهوع و استفراغ به هم مرتبط هستند و اغلب می توانند به طور همزمان در اثر تعدادی از بیماری ها از جمله ویروس های رایج معده رخ دهند. در موارد کم آبی شدید، آبرسانی به تدریج مهم است. زمانی که در تلاش برای افزایش سطح هیدراتاسیون بدن خود آب می نوشید، ممکن است سرگیجه یا سردرد همراه با حالت تهوع داشته باشید.

دریافت ناکافی الکترولیت

الکترولیت ها مواد معدنی هستند که در خون، بافت ها و سایر قسمت های بدن یافت می شوند. اگر بدن آب زیاد یا خیلی کم داشته باشد، هیپوناترمی یا عدم تعادل الکترولیت ممکن است رخ دهد. عوارض جانبی شایع کمبود الکترولیت سردرد، سرگیجه و حالت تهوع است. نوشیدن آب بسیار کم یا زیاد می تواند تعادل الکترولیت شما را در بدن مختل کند و باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود.

نوشیدن آب با معده خالی

در حالی که مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب با معده خالی می تواند با شستشوی سیستم شما به هضم کمک کند، برخی از افراد ممکن است پس از نوشیدن آب با معده خالی احساس تهوع کنند. اگر بعد از نوشیدن آب زیاد با معده خالی احساس تهوع می کنید، می تواند ناشی از اسید معده رقیق شده (رفلاکس اسید) باشد. افرادی که از رفلاکس اسید رنج می برند ممکن است طعم تلخی را در دهان خود تجربه کنند. این مزه تلخ ممکن است با سرفه، آروغ، نفخ، سوزش سر دل، حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد و این علائم ممکن است با معده خالی بدتر شود. احساس تهوع پس از نوشیدن آب با معده خالی نیز نشانه گرسنگی شماست. یک میان وعده سالم بخورید و ممکن است به زودی احساس بیماری نکنید.

بیشتر بخوانید : چگونه آهن و منگنز آب را شناسایی و حذف کنیم؟

نوشیدن آب با معده خالی دلیل حالت تهوع - آب سازه

نوشیدن بیش از حد آب خیلی سریع

اغلب، حالت تهوع نشانه کم آبی بدن است. اما یکی از دلایل کمتر رایج برای حالت تهوع، نوشیدن آب زیاد است. نوشیدن بیش از حد آب در مدت زمان کوتاه می تواند منجر به هیپوناترمی شود. هیپوناترمی یک عدم تعادل الکترولیتی است که با سطح سدیم خون کمتر از mEq/L 135 مشخص می شود.

کلیه های شما وظیفه تصفیه آب نوشیدنی و متعادل نگه داشتن سطح مایعات در جریان خون را بر عهده دارند. هنگامی که بیش از حد آب می نوشید، سطح سدیم نوسان می کند و کلیه های شما مجبور می شوند حتی سخت تر کار کنند و باعث واکنش استرس زا از سوی هورمون ها می شود که بدن شما را تحت فشار قرار می دهد و در موارد شدید می تواند کشنده باشد. این حالت “مسمومیت با آب” نامیده می شود. در نتیجه مسمومیت با آب، ممکن است حالت تهوع داشته باشید.

نوشیدن آب زیاد در بین و بعد از غذا

نوشیدن آب زیاد بین وعده های غذایی هضم غذا را کند می کند زیرا معده شما مشغول تجزیه غذا است. علاوه بر این، نوشیدن آب بعد از غذا یا همراه با غذا باعث بزرگ شدن محتویات معده می شود. هنگامی که همزمان شروع به نوشیدن آب می کنید، شیره های گوارشی که برای هضم غذای شما آزاد می شوند را رقیق می کنید و از تجزیه غذا جلوگیری می کنید. برای جلوگیری از درد معده، بهتر است در طول روز به طور پیوسته آب را جرعه جرعه بنوشید، نه اینکه تمام آب روزانه خود را در عرض چند ساعت و نزدیک به غذا بنوشید.

نوشیدن آب آلوده

آلاینده هایی مانند آفت کش ها، علف کش ها، جلبک ها، فلزات سنگین و کلر موجود در آب آشامیدنی می توانند باعث تهوع و مشکلات مربوط به معده نیز شوند. این آلاینده ها در روند تصفیه آب اغلب حذف میشوند. وجود متیل ترت بوتیل اتر (MTBE)، یک آلاینده تنظیم شده آب، در آب آشامیدنی نیز باعث تهوع و استفراغ جدی در افراد می شود. نوشیدن آب آلوده به باکتری می تواند در درازمدت به سلامت شما آسیب جدی وارد کند و همچنین باعث موارد حاد تهوع، اسهال یا مسمومیت غذایی شود.

بارداری

بیماری صبحگاهی اکثریت قریب به اتفاق زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از زنان باردار تهوع صبحگاهی را فقط در سه ماهه اول بارداری تجربه می کنند، اما برخی از زنان در طول بارداری خود حالت تهوع و تهوع را تجربه می کنند. در حالی که نوشیدن آب ساده با معده خالی معمولاً برای دفع سموم در صبح زود به افراد توصیه می شود، به دلیل تهوع صبحگاهی می تواند باعث درد معده و حالت تهوع برای برخی از زنان باردار شود.

بیشتر بخوانید : روش های جداسازی و حذف کروم از آب آشامیدنی

بارداری عامل حالت تهوع - آب سازه

اختلالات گوارشی

اگر پس از نوشیدن آب برای مدت طولانی حالت تهوع دارید، این ممکن است نشانه بیماری معده باشد. در زیر چند مورد از شرایط پزشکی دستگاه گوارش مربوط به احساس تهوع بعد از نوشیدن آب آورده شده است.

  • گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای معده)

گاستروانتریت ویروسی یک عفونت شایع روده است که باعث اسهال آبکی، گرفتگی معده، حالت تهوع یا استفراغ و در برخی موارد تب می شود. شدت آن در افراد مبتلا به آنفولانزای معده متفاوت است، و اگر بعد از نوشیدن آب احساس بیماری کردید و در معرض فردی مبتلا به آنفولانزای معده قرار گرفتید، ممکن است یک مورد خفیف داشته باشید.

  • GERD یا بیماری رفلکس معده

بیماری ریفلاکس معده یا GERD “یک اختلال گوارشی است که حلقه ماهیچه بین مری و معده شما را تحت تاثیر قرار می دهد.” محتویات معده و اسید می تواند در بیمارانی که رفلاکس دارند به سمت مری حرکت کند. همانطور که سطح اسید بالا می رود، می تواند باعث آسیب شود و طعم بدی در دهان ایجاد کند. هنگامی که بیماران مبتلا به GERD هستند، اغلب احساس تهوع یا استفراغ می کنند و همچنین مشکل در بلع، سرفه و آروغ زدن را تجربه می کنند.

  • ژیاردیا

عفونت ژیاردیا توسط انگل های میکروسکوپی که در سرتاسر جهان یافت می شود ایجاد می شود، اما بیشتر در مناطقی با بهداشت ضعیف و آب آلوده شایع است. عفونت ژیاردیا باعث گرفتگی معده، نفخ، حالت تهوع و حملات اسهال آبکی می شود.

مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی نیز شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است که می تواند ظرف چند ساعت پس از مصرف غذای آلوده ظاهر شود. اکثریت قریب به اتفاق موارد مسمومیت غذایی جزئی هستند و خود به خود قابل حل هستند، اگرچه احتمالاً برای چند ساعت، تا چند روز، احساس بدی خواهید داشت.

اختلالات گوارشی در ارتباط با آب - آب سازه

زخم معده

یکی دیگر از دلایل ایجاد حالت تهوع پس از نوشیدن آب می تواند زخم معده باشد، زخمی که زمانی ایجاد می شود که شیره های دستگاه گوارش پوشش داخلی معده را از بین ببرند. زخم معده می تواند در معده، دوازدهه یا پوشش تحتانی مری ایجاد شود. علائم ممکن است شامل درد مانند سوء هاضمه، حالت تهوع و کاهش وزن باشد.

استرس مزمن

افزایش شدید هورمون های استرس می تواند باعث تنفس سریع، افزایش ضربان قلب و مشکلات گوارشی شود. به دلیل افزایش اسید معده، احتمال سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده بیشتر است. استرس همچنین می تواند بر نحوه حرکت غذا در بدن شما تأثیر بگذارد و منجر به اسهال یا یبوست شود. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا معده درد داشته باشید. همه این علائم ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع بعد از نوشیدن آب شود.

بیشتر بخوانید: روش های جداسازی و حذف سرب از آب

چگونه بعد از نوشیدن آب دیگر احساس بیماری نکنم؟

جرعه های آهسته و پیوسته آب بنوشید

وقتی یک لیوان پر آب را به یکباره می نوشید، مدت بیشتری در معده شما باقی می ماند. با این حال، اگر جرعه‌های کوچک را به آرامی می‌نوشید، می‌تواند راحت‌تر از طریق پوشش معده شما جذب شود و باعث اختلال کمتری در معده شود و بعد از نوشیدن آب از احساس بیماری در شما جلوگیری کند.

الکترولیت ها را اضافه کنید

کمبود آب یا از دست دادن الکترولیت های مهم بدن از طریق اسهال یا استفراغ می تواند باعث تهوع شود. افزودن الکترولیت ها به آب می تواند از دست دادن الکترولیت ها در اثر بیماری، ورزش یا کم آبی را جبران کند. با استفاده از دستگاه تزریق الکترولیت می توانید این میزان الکترولیت کافی را برای آب منازل خود تامین بکنید. مراقب نوشیدنی های الکترولیتی موجود در بازار باشید. همه آنها یکسان نیستند و برخی فقط آب طعم دار هستند که حاوی مقادیر زیادی شکر است و فقط آب بدن شما را بیشتر می کند. آب ساده بدون الکترولیت بهتر از یک نوشیدنی شیرین یا نوشیدنی ورزشی است که به سختی آب است.

پکیج الکترولیز نمک طعام در تصفیه آب آشامیدنی

آب سرد بنوشید

اگر بعد از نوشیدن آب ساده یا آب لوله کشی احساس بیماری کردید، به جای آن آب سرد یخ بنوشید. در حالی که آب با دمای اتاق فواید خود را دارد، برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب سرد می تواند به کاهش علائم تهوع کمک کند. همچنین می تواند در هوای گرم به خنک شدن شما کمک کند!

با پزشک مشورت کنید

احساس تهوع پس از نوشیدن آب رایج است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما حالت تهوع مداوم، به ویژه همراه با علائم دیگر، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری مرتبط با معده، استرس مزمن یا سایر بیماری‌ها باشد. برای جلوگیری از هر گونه عوارض جدی بیشتر با پزشک مشورت کنید. پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد تا مشکل را تشخیص دهد یا به شما اطمینان دهد که نیازی به نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید: دلایل تغییر رنگ آب و روش های جلوگیری از آن

مشورت با پزشک در ارتباط با حالت تهوع - آب سازه

آب گازدار را امتحان کنید

آب گازدار که به نام آب گازدار نیز شناخته می شود، ممکن است به تسکین حالت تهوع ناشی از اسید معده کمک کند. هنگامی که آب گازدار می نوشید، اسیدیته کل اسید معده شما باید کاهش یابد، که می تواند حالت تهوع را در چند دقیقه کاهش دهد. توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های گازدار یا نوشابه‌های گازدار که معمولاً حاوی سطوح بالایی از قندها یا شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، آب گازدار بنوشید.

آب تصفیه شده، مقطر یا بطری شده

اگر به آب سالم دسترسی ندارید، باید فقط آب تصفیه شده یا تصفیه شده بنوشید. ممکن است آب لوله کشی شما با آلاینده ها و میکروب های بالقوه مضر آلوده شده باشد. این میکروب ها می توانند باعث تهوع و استفراغ کوتاه مدت و همچنین بیماری معده طولانی مدت شود. حتی آب لوله کشی تصفیه شده توسط سیستم های آب شهری ممکن است حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی بی شماری باشد. برای جلوگیری از حالت تهوع و سایر بیماری های مرتبط با آب، باید از حذف این آلاینده ها از آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل کنید. می توانید با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی این مشکل را به سادگی رفع بکنید.

تصفیه آب برای جلوگیری از تهوع

میوه ها و سبزی های حاوی آب بیشتری بخورید

اگر دوست ندارید آب ساده بنوشید یا در طول مشغله کاری خود آن را فراموش کرده اید، باید غذاهای غنی از آب مانند خربزه، خیار، سوپ، اسموتی و آب میوه را امتحان کنید (البته در مورد آخری مراقب باشید – آبمیوه می تواند زیاد باشد. در قند و منجر به کم آبی بدن). این غذاها شما را هیدراته نگه می دارند و از حالت تهوع ناشی از کم آبی جلوگیری می کنند. یک رژیم غذایی متعادل ساده ترین راه برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات جزئی سلامتی و اطمینان از عملکرد خوب بدن است.

منبع : absaze.com

امتیاز 4.1/5 از 9 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3817

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *