جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پمپ لجن کش چیست و چگونه کار می کند؟

کاربرد پمپ لجن کش

همانطور که از نام پمپ های لجن کش پیداست، یک پمپ لجن، سیالات با محتوای جامد بالا را از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می دهد. با توجه به نوع ماده ای که این پمپ ها انتقال می دهند، باید مکانیزمی فوق العاده پرقدرت داشته باشند. از این گذشته، لجن نه تنها سنگین است، بلکه می تواند حاوی محتوای خورنده یا فرار نیز باشد.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش، یک نوع پمپ فاضلاب است که برای جابجایی سیالات با محتوای جامد بالا استفاده می شود. پمپ های لجن نیاز به مکانیزمی با قدرت بالا برای حرکت سیالاتی دارند که اغلب بسیار سنگین و گاهی چسبناک و پر از محتوای فرار یا خورنده هستند. آنها معمولاً در کاربردهای تصفیه فاضلاب شهری و همچنین در معدن، ساخت و ساز، کشاورزی یا کاربردهای صنعتی که در آن سیالات سنگین پردازش می شوند، استفاده می شوند.

انواع پمپ لجن کش

پمپ لجن کش چگونه کار می کند؟

استفاده از پمپ لجن روشی کارآمد برای جابجایی و انتقال مقادیر بسیار زیاد مواد جامد می باشد. لجن موجود در فرآیندهای صنعتی می تواند بسیار چسبناک، ساینده، خورنده یا ترکیبی از هر سه باشد. علاوه بر این، لجن صنعتی باید حذف، حمل و نقل و به طور ایمن تصفیه شود، زیرا این لجن ها می توانند برای محیط زیست سمی باشند.

پمپ‌های گریز از مرکز سنتی، مانند آنچه که برای پمپاژ آب استفاده می‌کنید، برای لجن‌های سنگین مناسب نیستند. همچنین آنها در مقایسه با پمپ‌هایی که برای پمپاژ لجن به طور کارآمد طراحی شده‌اند، دوام زیادی ندارند. این ماده معمولاً با بسیاری از صنایع از جمله تولید فولاد، معدن، تولید برق و غیره مرتبط است. از آنجایی که لجن مانند سیالات غلیظ و چسبناک رفتار می کند، پمپ قدرتمند الزامی است. به دلیل جریان و توان مورد نیاز برای پمپاژ، انتخاب پمپ مناسب ضروری است.

طراحی پمپ لجن کش

طراحی یک پمپ دوغاب برای اطمینان از اینکه ویژگی های ساینده لجن باعث تخریب پمپ نمی شود بسیار مهم است. علاوه بر این، لجن ممکن است حاوی مواد جامد بزرگتری باشد که به ناچار منجر به گرفتگی یا انسداد در بسیاری از انواع پمپ ها می شود. اکثر پمپ های گریز از مرکز دارای پروانه ای با تحمل نزدیک به پیچ هستند، به این معنی که مواد جامد بالای یک اینچ یا بیشتر از پمپ عبور نمی کنند. بعلاوه، ماهیت ساینده و گاه خورنده دوغاب به سرعت باعث ساییدگی و از بین رفتن تلرانس می شود. این مشکلات باعث می شود که پمپ قابلیت مکش خود را از دست داده و نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر داشته باشد. این باعث خرابی زیاد هنگام پمپاژ لجن، همراه با هزینه تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی می شود.

بیشتر بخوانید: لیفت استیشن فاضلاب چیست؟

لجن را می توان به همراه دوغاب به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته لجن حاوی مواد جامد است که در نهایت ته نشین می شوند و دسته ای که در آن مواد جامد در حالت تعلیق باقی می مانند. لجنی که حاوی ذرات در حالت تعلیق دائمی است معمولاً از ذرات بسیار ریز و کم ضربه تشکیل شده است که می توانند برای پمپ ساینده باشند، اما بیشتر مانند آب رفتار می کنند. لجنی که حاوی ذراتی است که در نهایت ته نشین می شوند، دوغاب ناپایدار تری است که به روش مایعات سنتی رفتار نمی کند. هنگام انتخاب پمپ لجن باید به سرعت جریان و ظرفیت های اسب بخار توجه شود. بیشتر کاربردهای دوغاب یا لجن از ذرات درشت ساخته شده اند، بنابراین پمپ های لجن با ویژگی های مقاوم در برابر ضربه و سایش بالا طراحی شده اند.

طراحی پمپ لجن کش - آب سازه

چالش های پمپ لجن

حمل و نقل دوغاب مایع یا دوغاب با چالش های مختلفی برای مواد مختلف همراه است و به هیچ وجه آسان نیست، بیشتر به این دلیل که لجن مایع بسته به ضخامت آن پمپاژ و جابجایی بسیار دشوار است. معمولاً باعث ساییدگی پمپ های گل می شوند و باید مراقب باشیم که هیچ مانعی ایجاد نشود و خطوط تخلیه در پمپ های گل به درستی جریان داشته باشد تا بتوانیم کار استفاده از پمپ های گل را برای جابجایی جامدات کارآمدتر کنیم.

انواع پمپ لجن کش

پمپ عمودی (ورتیکال یا شفت و غلاف)

در این نوع لجن کش ها، الکتروموتور در ارتفاع مورد نظر و در خارج سیال قرار دارد و پمپ آب در داخل سیال غوطه ور می باشد. این دو از طریق کوپلینگ به هم وصل می باشند. در نتیجه به راحتی می توان الکتروموتور را در صورت نیاز از آن جدا نمود.

پمپ مستغرق

این نوع لجن کش ها دارای درجه حفاظت IP68 می باشند و می توانند در سیال به صورت کامل غوطه ور شوند. عبور سیال از اطراف الکتروموتور که کاملا آب بندی شده است، باعث خنک شدن موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن و همچنین در اثر کاهش جریان موتور، راندمان آن افزایش خواهد یافت.

پمپ مستغرق - آب سازه

مزایا پمپ لجن کش

  • استفاده از فشار مستقیم باعث کارایی بیشتر پمپ آب لجن کش در پمپاژ مایعات در فواصل طولانی می گردد
  • نصب و نگهداری پمپ آب لجن کش و همین طور لجن کش های بزرگ که به دستگاه کوپلینگ مجهز شده اند، بسیار راحت می باشد
  • این پمپ ها دارای ساختار جمع و جور و کوچک هستند و بدون لرزش و سرو صدا بوده و هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ندارند
  • پمپ های لجن کش قابلیت انتقال لجن از پایین ترین سطح چاه، را دارند

معایب پمپ لجن کش

  • به دلیل پنهان بودن مهر و موم (سیل)، تشخیص خرابی آنها مشکل بوده و در صورت هرگونه خرابی، منجر به نشتی دستگاه شده و باعث خرابی اعضای داخلی میگردد
  • اگر یکی از اجزای کوچک مانند واشر پاره شود، باعث نشتی پمپ و در نهایت تخریب اجزای داخلی سیستم می گردد
  • به دلیل مستغرق بودن اینگونه پمپ ها، در صورت خراب شدن، تعمیر آن سخت می باشد

 

مزایا پمپ لجن کش - آب سازه

انتخاب پمپ لجن کش

برای انتخاب این نوع پمپ، بسیار مهم است که با یکی از تولید کنندگان و وارد کنندگان کار کنید. علاوه بر دریافت کمک متخصص به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب پمپ لجن کش، به قابلیت های پمپ اطمینان کامل خواهید داشت. هنگام ملاقات با یک سازنده، یک نماینده شرکت اطلاعات مربوطه را جمع آوری می کند و سپس عوامل مختلفی مانند اجزای پمپ، از جمله طراحی و اندازه پروانه، مواد ساخت، پیکربندی تخلیه و موارد دیگر را با شما در میان می گذارد.

هدف نهایی این است که شما پمپی را انتخاب کنید که بتواند نوع خاصی از لجن را جابجا کند. بدیهی است که هر چه لجن سنگین تر باشد، یک پمپ اسب بخار بیشتری نیاز دارد. از بین انواع مختلف پمپ ها برای این منظور، شرکت آب سازه به عنوان یک از بهترین سازندگان و واردکنندگان پمپ، طراحی گریز از مرکز را توصیه می کنند. استفاده از نیروی گریز از مرکز که یک پروانه دوار برای تولید انرژی جنبشی ایجاد می کند، عملکرد و کارایی بالاتری را ارائه می دهد.

امتیاز 5/5 از 3 رای

مطالب مرتبط

مانند تمامی سیستم های تصفیه فاضلاب، پس از نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری سپتیک تانک نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر...
اسمز معکوس (reverse osmosis) یکی از فرآیندهای بسیار کاربردی در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب است که عکس فشار اسمزی طبیعی عمل می کند....
هوش مصنوعی در تصفیه آب و فاضلاب نقش بسیار مهمی دارد و در چند سال اخیر به یکی از مباحث اصلی در این صنعت تبدیل...
ازن در تصفیه آب آشامیدنی کاربرد بسیار زیادی دارد و در حال جایگزین شدن با کلر در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. ازن یکی...
تصفیه آب در مناطق خشک یکی از چالش های بسیار مهم در اغلب مناطق دنیا؛ مخصوصا ایران است که به شیوه های گوناگونی می توان...
مقایسه دستگاه تصفیه آب صنعتی با دستگاه تصفیه آب خانگی را از جهت های گوناگونی می توان انجام داد. چون این دو دستگاه برخلاف تصور...
جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب بر اساس تحقیقات مختلف در سراسر دنیا ارائه میشوند و هدف همگی کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت فاضلاب برای...
روش های نوین تصفیه آب با هزینه کم و در زمان کوتاه بسیاری از آلاینده های موجود در آب را حذف می کند و تنوع...
تصفیه فاضلاب کاغذ سازی و مقواسازی تنها با یک روش امکان پذیر نبوده و مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بر روی آنها اجرا می...
حذف بور از آب در شرایطی که مقدار آن بیش از استاندارد باشد یکی از اقدامات مهم در روند تصفیه آب به شمار می رود....

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3756

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *