آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای جامع نصب منهول پلی اتیلن و کاروگیت

راهنمای کامل نصب منهول پلی اتیلن و کاروگیت

مکانیزم نصب منهول پلی اتیلن و کاروگیت شرکت آب سازه بر مبنای استاندارد های ASTM D2321 و ASTM-F1759 طراحی و تنظیم شده است. مراحل نصب منهول شامل حفاری، کف سازی و اجرای فونداسیون، نصب منهول، خاکریزی و متراکم سازی می باشد. در ادامه هر یک از این مراحل توضیح داده می شود. با ما همراه باشید تا با آنها آشنا شوید.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

نصب منهول پلی اتیلن و کاروگیت

نصب منهول باید به گونه ای انجام شود تا تحمل بارهای افقی ناشی از فشار خاک و نیز بارهای عمودی ناشی از وزن خاک و بارهای وارده بر آن را داشته باشد. نحوه نصب منهول با توجه به استانداردها و نکات ایمنی کامل انجام شود تا منهول بدون اینکه دچار شکستگی با خرابی شو، سالیان سال، پایدار باشد و بتوان از آن بهره برداری کرد.

نحوه نصب مهنول پلی اتیلن و کاروگیت مشابه هم می باشد. با توجه به نوع کاربری هر کدام فقط ممکن است ابعاد لوله های متصل شده یا ابعاد منهول متفاوت باشد، ولی تفاوتی در نوع نصب نمی باشد. مراحل نصب منهول پلی اتیلن و کارگیت شامل موارد زیر می شود:

  • حفاری و گود برداری
  • کف سازی و اجرای فونداسیون
  • جابه جایی، تخلیه و نصب منهول
  • خاکریزی و متراکم سازی
  • قرار دادن دریچه منهول

بیشتر بخوانید: منهول پلی اتیلن

حفاری ترانشه و گود برداری

با استفاده از ماشین آلات سنگین یا به صورت دستی، می توان متناسب با ابعاد منهول، ترانشه را حفاری کرد. در صورتی که سطح آب زیر زمینی بالا باشد یا خاک اطراف ترانشه سست باشد، باید اقدامات استحکام سازی و اجرای فونداسیون صورت بگیرد.

به طور معمول ابعاد ترانشه ¼ برابر قطر منهول می باشد.  اگر کمتر از این مقدار باشد، منهول به سختی وارد گودال شده و احتمال خراشیدگی یا سوراخ شدن وجود دارد. اگر هم از این مقدار بیشتر باشد، مدت زمان خاکریزی بیشتری می شود و صرفه اقتصادی ندارد.

کف سازی و اجرای فونداسیون

پایه و اساس نصب منهول کف سازی و اجرای فنداسیون می باشد. برای اجرای فونداسیون پایدار و ثابت، ابتدا نیاز به کف سازی است. در این مرحله، سنگ های بزرگ، توده های خاکی و خاک های سست  باید از کف ترانشه برداشته شوند. همچنین تراکم خاک بر طبق استاندارد ASTM D2321 باید برابر با 95 درصد با ضخامت حداقل 160 میلیمتر اجرا شود.

به منظور انجام اقدامات استحکام سازی و اجرای فونداسیون می توان از نصب مهار نگهدارنده دیواره ترانشه، سپر کوبی و صفحه کوبی، ساپورت های چوبی و دال بتنی استفاده نمود.

کف سازی و اجرای فونداسیون

جابه جایی و تخلیه منهول به داخل ترانشه

بعد از حفر ترانشه و اجرای اقدامات استحکام سازی و فونداسیون، منهول را به محل پروژه با استفاده از تریلی یا کامیون های مخصوص حمل بار، منتقل می کنیم. با استفاده از جرثقیل و زنجیر، منهول ها را تخلیه می کنیم. در هنگام تخلیه بار باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • عدم رعایت این دستورالعمل ها منجر به صدمات جدی، مرگ و یا بروز خسارات مالی می‌گردد. قبل از هرگونه تخلیه و جابجایی ،ضروری است كه کلیه پرسنلی در حمل و جابجایی آنها دخیل هستند با الزامات ارائه شده آشنا شوند.
  • در زمان تحویل محصول وسیله نقلیه ای که سازه را حمل می‌کند و ماشین آلات تخلیه باید به صورت کامل ثابت شده باشند و بهتر است ترمز دستی وسیله حمل سازه کشیده شده و اگر امکان دارد با قرار دادن گوه در زیر چرخ ها، آن ها را از هرگونه حرکت بازداشت.
  • ماشین آلات تخلیه از قبیل بیل مکانیکی یا جرثقیل باید قبل از استفاده از نظر شرایط و توان باربرداری بازرسی شوند.
  • منهول باید توسط تسمه‌هایی که از استحکام کافی برخوردارند با جرثقیل یا بیل مکانیکی از روی خودروی حامل آن برداشته شود. منهول باید به کمک قلاب های تعبیه شده در جداره آن جابجا شود. قلاب ها با فواصل برابر بر روی محیط آن تعبیه شده اند. قبل از بلند کردن منهول باید چک شود تا بار بر روی قلاب ها به صورت یکسان توزیع شود.

بیشتر بخوانید: منهول کاروگیت فاضلابی

جابه جایی و تخلیه منهول به داخل ترانشه

خاکریزی و متراکم سازی

پس از انتقال منهول به داخل ترانشه و محکم کردن اتصالات لوله ها به منهول، خاکریزی شروع می شود. با استفاده از خاک با دانه بندی درست، اطراف منهول را پر می کنیم. پس از پر کردن اطراف منهول، متراکم سازی انجام می شود.

خاکریزی به صورت لایه های 160 میلیمتری و با تراکم 90 درصد بر اساس استاندارد (در صورت ترافیکی بودن 95 درصد تراکم) انجام می شود. انتخاب درصد تراکم باید با توجه به نظر ناظر و میزان مشخص شده استاندارد تعیین بشود.

مصالح متراکم شده باید تمام دیواره های ترانشه و محدوده خاک را پر کند. برای خاکریزی روی لوله های متصل به منهول باید الزامات مربوط به نصب لوله و منهول همزمان رعایت شود.

خاکریزی و متراکم سازی

قرار دادن دریچه منهول

با استفاده یک پوشش مناسب که دریچه منهول نام دارد، روی منهول را می پوشانند. این دریچه منهول می تواند از جنس چدن، کامپوزیتی و پلی اتیلن باشد. با توجه به ترافیکی بودن یا غیر ترافیکی بودن منهول، کاربرد و نوع دریچه منهول تعیین می گردد.

قرار دادن دریچه منهول

نکات مهم در ارتباط با نصب منهول

هنگام نصب مهار و اجرای دال بتنی و …. حتما به این نکته توجه کنید که تمامی نکات ایمنی در هنگام اجرای فونداسیون رعایت گردد. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و عدم انجام صحیح مستحکم سازی دیواره ترانشه، ممکن است دیواره ترانشه ریخته و صدمات جدی و مرگ شود.

نکات مهم در ارتباط با نصب -- اجرای فونداسیون

زمانیکه حفاری در سطح شهر انجام شود، حتما موقع انجام حفاری گودال، تمام ناحیه مربوط به پروژه را حفاظ گذاری کنید. این مورد بسیار مهم هست. به این خاطر که در صورت عدم حفاظ درست ممکن است، عابر پیاده یا پرسنل کارگاه به داخل حفره منهول سقوط می کنند که در این صورت می تواند صدمات و مرگ را در پی داشته باشد.

قرار دادن حفظ - رعایت نکات ایمنی برای نصب منهول

ویدئو نصب کامل منهول

در ادامه برای اینکه شما عزیزان بیشتر با مراحل نصب آشنا شوید، در ادامه ویدئویی از نصب یک منهول را آورده ایم. با ما همراه باشید تا با آن بیشتر آشنا شوید. همچنین در فایل کامل راهنمای نصب منهول پلی اتیلن تمامی مراحل نصب توضیح داده شده است.

امتیاز 5/5 از 5 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=10046

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *