آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربرد کربن فعال در تصفیه آب و فاضلاب

کاربرد کربن اکتیو در صنعت آب و فاضلاب

استفاده از کربن فعال برای اهداف تصفیه آب و فاضلاب بسیار موثر است. در طیف وسیعی از صنایع که آب مورد استفاده قرار می گیرد و قبل از استفاده مجدد یا رهاسازی آن در محیط زیست نیاز به تصفیه دارد، استفاده می شود. انتخاب نوع مناسب سیستم تصفیه آب برای کارآمد و ایمن نگه داشتن تصفیه خانه آب ضروری است. در تصفیه خانه های آب، کربن اکتیو بسته به نیاز و فرآیند به صورت دانه ای یا پودری استفاده می شود.

کربن اکتیو به علت جذب سطحی بسیار بالا برای تصفیه فاضلاب بسیار موثر و مناسب است. در این فرآیند مولکول ها، اتم ها یا یون ها به سطح ذرات کربن اکتیو می چسبند. در حال حاضر از کربن اکتیو به طور گسترده در تصفیه فاضلاب، بیولوژیکی و پیشرفته استفاده می شود.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

استفاده از کربن فعال در تصفیه آب

کاربرد مهم و قابل اهمیت کربن فعال در جداسازی بو، رنگ، مزه‌های غیردلخواه از آب در عملیات‌های خانگی و صنعتی، بازیافت حلال، تصفیه هوا به‌ویژه در رستوران‌ها، صنایع غذائی و شیمیایی می‌باشد. تصفيه آب در صنايعي نظير صنايع كاغذ، نساجي و پتروشيمي به دلايل مختلف ضروري است و كربن فعال در انجام وظيفه خود بسيار مؤثر است. کربن اکتیو آفت‌کش‌ها، چربی‌ها، روغن‌ها، مواد شوینده، محصولات جانبی ضدعفونی، سموم، ترکیبات رنگ‌ساز، ترکیبات تولید شده از تجزیه جلبک‌ها، سبزیجات یا متابولیسم حیوانات را حفظ می‌کند.

 

تصفیه آب آشامیدنی با استفاده از کربن اکتیو

کربن اکتیو به طور گسترده ای برای تصفیه آب در مقاصد مسکونی و صنعتی استفاده می شود. در تصفیه آب آشامیدنی، کربن اکتیو با سایر فرآیندهای تصفیه مانند فلوکولاسیون، اکسیداسیون و فیلتراسیون نیز استفاده می شود. بسته به کیفیت کربن اکتیو، آب آشامیدنی را می توان با جذب آلاینده هایی مانند مواد شیمیایی و مواد آلی تصفیه کرد. در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی، کربن فعال کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که آب آشامیدنی نه تنها بو و طعم رضایت بخشی دارد، بلکه برای مصرف نیز بی خطر است. تصفیه آب آشامیدنی بر موارد زیر تمرکز دارد:

حذف آلاینده ها: کربن فعال کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که آب مصرفی از آلاینده های مضر مانند آفت کش ها، اختلالات غدد درون ریز و محصولات دارویی پاک می شود.

کنترل طعم و بو: کربن فعال همچنین در کاهش اجزایی که منجر به طعم و بوی نامطلوب می شود، استفاده می شود.

حذف محصولات جانبی ضد عفونی کننده: برای حذف مواد ضدعفونی کننده در سیستم تصفیه آب آشامیدنی از کربن اکتیو استفاده می شود.

 

تصفیه آب آشامیدنی با استفاده از کربن اکتیو

تصفیه آب فرآیند با استفاده از کربن فعال

کاربردهای آب فرآیندی معمولاً به کربن فعال متکی هستند تا اطمینان حاصل شود که کیفیت آب با الزامات استفاده مورد نظر مطابقت دارد. برای همه این کاربردهای تصفیه آب، کربن فعال را می توان به روش های مختلفی به کار برد. در هر سیستم، کربن فعال ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند ضدعفونی UV و … استفاده شود.

علاوه بر تأسیسات اختصاصی تصفیه آب، بسیاری از تأسیسات صنعتی ممکن است میزبان عملیات خود در محل برای تصفیه آب ورودی شهری برای استفاده در فرآیند صنعتی خاص خود باشند. آب فرآیندی که در تولید نوشیدنی‌ها، محصولات دارویی و موارد مشابه استفاده می‌شود، اغلب باید الزامات بسیار سخت‌گیرانه‌ای را برآورده کند تا به تجهیزات آسیب نرساند یا منجر به محصولی ضعیف نشود.

تصفیه آب برای صنایع با کربن اکتیو

صنایعی که از آب استفاده می کنند به کربن اکتیو برای تصفیه آب برای استفاده مجدد از آب آلوده نیاز دارند. آب تغذیه اساساً آب مصرفی است که قبل از استفاده مجدد با استفاده از کربن اکتیو تمیز می شود. آب تغذیه بیشتر در مکان هایی مانند برج خنک کننده، دیگ بخار، استخر و آکواریوم استفاده می شود. این یک راه عالی برای صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آب است. استفاده مجدد از آب سازگار با محیط زیست و همچنین برای انسان بی خطر است. کربن اکتیو می تواند آلاینده های مختلف از جمله مواد شیمیایی، آلی و غیر آلی را حذف کند.

استفاده از کربن اکتیو در تصفیه فاضلاب

کربن اکتیو همچنین برای تاسیسات تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی نیز استفاده می شود. فاضلاب دارای سطح بالایی از آلاینده ها می باشد که باید قبل از استفاده مجدد یا رهاسازی آب در محیط حذف شوند. کربن اکتیو در حال حاضر به طور گسترده در تصفیه فاضلاب استفاده می شود ؛ زیرا در حذف مواد سمی یا آلاینده های مضر برای مردم و محیط زیست بسیار موثر است.

در سیستم تصفیه فاضلاب، کربن فعال به محافظت از آبراه ها در برابر آلاینده هایی مانند آفت کش ها، سوخت ها و حلال های مختلف کمک می کند. در اینجا دوباره، کربن فعال اجزای مورد نظر را برای حذف می‌گیرد و آب را برای تخلیه یا استفاده مجدد مورد نظر آن کافی می‌سازد.

ویژگی کربن فعال تصفیه فاضلاب

کربن فعال مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • ظرفیت جذب زیاد،
  • سرعت جذب سریع
  • و استحکام مکانیکی خوب.

ظرفیت جذب کربن فعال برای تصفیه فاضلاب عمدتاً به سطح ویژه کربن فعال مربوط می شود. هر چه سطح ویژه بزرگتر باشد و تعداد ریز منافذ بیشتر باشد، جذب بیشتر روی دیواره های منافذ می تواند جذب شود.

کربن فعال چگونه باعث حذف آلاینده‌ها در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌شود؟

این دانه‌های درشت از کربن های فعال شده، در اثر تماس با ذرات آب باعث حذف بسیاری از آلاینده‌های موجود در آب حذف می شوند و نقش فیلتر را در تصفیه آب ایفا کند. در برخی از مواقع ذرات و بلاک‌های کربن شبیه به میله هستند و کاربردی مشابه با نوع گرانولی دارند. علاوه بر کاربرد کربن فعال در تصفیه آب، می توان از آن برای گند زدایی و تصفیه فاضلاب نیز استفاده نمود.

امتیاز 5/5 از 4 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=1825

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *