آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی اجزاء و تجهیزات آب شیرین کن صنعتی

تجهیزات دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO- آب سازه

تجهیزات آب شیرین کن صنعتی شامل اجزاء و قطعات بیشماری می شود. این اجزا شامل ممبران، پرشر وسل، فیلتر کارتریج، فیلتر شنی و کربنی، سیستم تزریق آنتی اسکالانت، پمپ پیش تصفیه، پمپ فشار قوی و شاسی می باشد. همچنین برای کنترل دستگاه تصفیه آب صنعتی از چند ابزار کنترلی استفاده می شود. ابزار کنترلی دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل تابلو برق، پرشر سوئیچ، گیج های فشار و فلومتر می باشد. برای آشنایی با تمامی تجهیزات آب شیرین کن صنعتی RO، خلاصه ای از هر قطعه را در ادامه آورده ایم.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

ممبران دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در واحدهای تصفیه اسمز معکوس از ممبران (Membrane) به عنوان قلب سیستم تصفیه یاد می شود. ممبران ها لایه های نازک کامپوزیتی می باشند که از سه قسمت مختلف تشکیل شده اند:

  • لایه محافظتی پلی استری جاذب رطوبت
  • لایه پلی سولفون بسیار ریز
  • لایه بسیار نازک پلی آمید

اجزاء فیلتر ممبران تصفیه آب

انواع فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی با توجه به پارامتر های مختلف تولید می شوند. ممبران های SW  برای تصفیه آب دریا مناسب هستند و ممبران های BW برای آب های لب شور. ولی معیار اصلی ما در تعیین نوع مناسب ممبران برای آبی که قرار است تصفیه کنیم میزان املاح محلول در آب است.

انواع ممبران صنعتی برای آب شیرین کن صنعتی- آب سازه

در ادامه ویدئو تصفیه آب با استفاده از ممبران ها قرار داده شده است:

تجهیزات آب شیرین کن: مخزن فشار (Pressure vessel)

ممبران موجود در دستگاه تصفیه آب صنعتی در یک محفظه منفرد به نام وسل قرار می­گیرد. این محفظه برای ثابت نگه داشتن ممبران اسمز معکوس در جای خود حیاتی است. وسل همچنین به شیرهای چک و خطوط تخلیه وصل می­شود تا از جریان برگشتی جلوگیری کند و آب را قادر می­سازد تا به طور موثر تخلیه شود.

پرشر وسل و یا پوسته ممبران محفظه‌ای است از جنس فایبرگلاس، استنلس استیل و یا PVC که توان تحمل فشار های بالا را دارد. این مخزن ، وظیفه نگهداری و محافظت از ممبران را به عهده دارد. پرشر وسل در سایزهای 2.5، 4 و 8 اینچ ساخته شده و ساختار آن متناسب با شکل ممبران است. در دو انتهای آن قطعه‌ای به نام درب وجود دارد که مجراهای ورود و خروج آب به ممبران در آن طراحی گردیده است به‌طوری‌که ممبران را به‌سادگی آب‌بند نموده و سبب ایجاد فشار مثبت در داخل ممبران می‌گردد.

تجهیزات آب شیرین کن: ممبران (Membranes)

طول پرشر وسل در مخزن تحت فشار ممبران

طول هر پرشر وسل بر اساس تعداد ممبرانی که در آن قرار میگیرد تعیین می شود. معمولا از تک ممبران (تک المان) تا هفت ممبران (هفت المان) متغیر است.

انواع پرشل وسل دستگاه آب شیرین کن صنعتی

بر اساس ورود آب

  • SIDE PORT: در این پرشروسل ها ورودی آب از کنار وسل می باشد.
  • END PORT: در این پرشروسل ها ورودی آب از انتهای  وسل می باشد.

بر اساس فشار ورودی

  • پرشر وسل فشار 300 psi : جهت آب های لب شور و آب چاه
  • پرشر وسل فشار 450-600 psi: جهت آب های تقریبا شور با تی دی اس کمتر از 10 هزار ppm
  • پرشر وسل فشار 1000-1200 psi: جهت استفاده در آب های شور مانند آب دریاها

پیش تصفیه با فیلتر شنی (Sand Filter)

 برای جلوگیری از ورود املاح و ناخالصی های ریز و درشت از فیلتر شنی استفاده میشود. این فیلتر با جلوگیری از ورود ناخالصی ها قبل از دستگاه تعبیه میشود و علاوه بر تصفیه اولیه آب عمر دستگاه آب شیرین کن را افزایش میدهد، درون فیلتر شنی جهت حذف کدورت آب ورودی شن یا سیلیس با سایزبندی مناسب بسته به آنالیز آب ورودی وجود دارد.

معمولا حداکثر فشار کارکرد فیلتر شنی حدود 2 تا 5 بار بوده و تحمل دمای بین 5 تا 40 درجه را دارد.

فیلتر شنی در دستگاه تصفیه آب صنعتی - آب سازه

تجهیزات آب شیرین کن: فیلتر کربنی (Carbon Filter)

برای حذف رنگ، بو و کلر آب ورودی، از ستون کربن فعال یا فیلتر کربنی استفاده می­شود. که در دستگاه ساخت تاسیسات پیمان از کربن مرغوب (زغال چوب) موجود در بازار به این منظور استفاده می‌شود. زغال اکتیو، زغال فعال می‌باشد که سطح جذب خیلی بالایی دارد و می­تواند به روش جذب سطحی برخی مواد موجود در آب را جذب نموده و از آب جدا نماید.تحمل دما و فشار در فیلتر کربنی مشابه فیلتر شنی است.

فیلتر کربنی در سیستم تصفیه آب دستگاه تصفیه

فیلتر کارتریج آب شیرین کن (Cartridge Filter)

یک سیستم RO کامل دارای یک فیلتر کارتریج جهت پیش تصفیه می­باشد. فیلترهای کارتریج پیش تصفیه، مواد جامد بزرگتر را قبل از اینکه به سمت ممبران پیش بروند، از آب خارج می­کنند. این مرحله برای جلوگیری از رسوب ممبران و افزایش طول عمر آن ضروری است. فیلترهای کارتریج ساختار ساده­ای دارند و اغلب از رشته های پلی پروپیلن ساخته می­شوند.

فیلتر کارتریج دستگاه تصفیه آب صنعتی - آب سازه

پمپ پیش تصفیه (Feed Pump)

ابتدا آب ورودی توسط بوستر پمپ پیش تصفیه به فیلتر شنی و کربنی فرستاده می‌شود. مشخصات این پمپ با توجه به فشار حداقلی ورود آب و دبی مورد نیاز سیستم تعیین می‌شود. معمولا از یک پرشر سوئیچ نیز برای این پمپ استفاده می‌شود که در صورت فشار بیش از میزان لازم، پمپ را از مدار خارج کند. این پمپ همچنین وظیفه ایجاد دبی و فشار مناسب برای بکواش فیلتر شنی و کربنی را نیز برعهده دارد.

پمپ فشار قوی (High pressure pump)

پمپ فشار قوی یکی از اجزای اصلی سیستم اسمز معکوس می باشد. این پمپ‌ها به منظور خنثی کردن فشار اسمزی و جبران افت فشار ناشی از وجود ممبران و تجهیزات آب شیرین کن موجود در مسیر تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف انرژی پمپ فشار قوی، یکی از موارد هزینه بر دستگاه اسمز معکوس است. لذا بازدهی انرژی بالا و همچنین طول عمر پمپ ها یکی از فاکتورهای اساسی در ارزیابی اقتصادی سیستم اسمز معکوس است.

جهت تامین فشار مورد نیاز ممبران از پمپ طبقاتی یا فشارقوی استفاده می‌شود. آب برای عبور از ممبران‌ها نیاز به فشار بالایی دارد و به حداقل این فشار، فشار اسمزی گفته می‌شود. میزان TDS یا هدایت آب و دما از عوامل تعیین کننده فشار اسمزی می­باشد. این فشار توسط پمپ‌های مخصوص تامین می‌گردد و یکی از اصلی ترین مراحل سیستم RO می­باشد. با تامین این فشار، آب خالص می‌تواند از ممبران عبور کرده و ناخالصی‌ها پشت ممبران بمانند. این پمپ وظیفه تامین فشار مورد نیاز اسمز معکوس یا همان فشار اسمزی را بر عهده دارد.

پمپ های اصلی دستگاه تصفیه صنعتی RO

سیستم تزریق مواد شیمیایی

در سیستم تزریق مواد شیمیایی بسته به نوع آب ورودی و میزان آلاینده های آن می توان از انواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد. از مواد شیمیایی مورد استفاده می توان به آنتی اسکالات برای کنترل رسوب و کلر برای حذف باکتری و غیره اشاره کرد. برای تزریق آنتی اسکالانت از پمپ تزریق و مخزن ذخیره استفاده می شود. میزان تزریق پمپ‌ها برای مواد شیمیایی مختلف با دقت بالا و فشار مناسب سیستم بکار می‌روند. تعیین نوع و مقدار تزریق آنتی اسکالانت بستگی مستقیم به آب ورودی و احتمال تشکیل رسوبات بر روی سطح ممبران دارد.
بخش دیگری از سیستم تزریق که بر روی محصولات گروه صنعتی آب سازه نصب می شود و از ویژگی های منحصر به فرد آب شیرین کن های ما است سیستم شتشو و جلوگیری از رسوب ممبران CIP است. با توجه به گرفتگی ممبران ها در دوره های معین یک واحد شست و شوی CIP به منظور تمیز کردن ممبران ها و رفع گرفتگی آن ها بر روی دستگاه آب شیرین کن صتعی تعبیه می شود. با استفاده از این سیستم دیگر نیاز به تعویض یا شستشو ممبران ها به صورت دستی نیست. یکی از مهمترین مزایا سیستم CIP افزایش طول عمر ممبران ها و افزایش راندمان دستگاه آب شیرین کن می باشد.

پکیج تزریق مواد شیمیایی دستگاه آب شیرین کن صنعتی- آب سازه

 

تابلو برق (RO Controler = Mini PLC)

تابلو برق جهت کنترل و محافظت از پمپ ها و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه از برندهای معتبر اروپایی مانند اشنایدر و زیمنس با کلیه ورودی و خروجی های مورد نیاز و ابزارهای حفاظتی مانند کنترل فاز و غیره ساخته می شود. این دستگاه شامل چراغ هاي سبز و قرمز نشان دهنده صحت یا عدم صحت کارکرد و یا ERROR برای تمامی قسمت ها، EC متر آنلاين جهت نشان دادن هدايت الكتريكي و دماسنج جهت نشان دادن دمای آب توليدي می باشد. هم چنین این دستگاه با روشن نمودن مرحله به مرحله اجزای دستگاه RO، از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری می نماید.

تابلو برق دستگاه تصفیه آب صنعتی

فلومتر یا جریان سنج (Flow Meter)

از فلومتر یا جریان سنج، به منظور نشان دادن ميزان دبی یا جریان آب توليدي و آب پساب مورد استفاده قرار مي گيرد. عموما این فلومتر ها از نوع روتامتری بر خط استفاده می شوند.  انواع دیگری از جمله آلتراسونیک، مغناطیسی و یا توربینی و غیره نیز در بازار موجود است. این فلومترها قیمت بالاتر و طبیعتا قابلیت ها و دقت بیشتری را نیز دارا می باشند.

جهت اندازه گیری دبی آب تولید شده، پساب و آب برگشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلومترها دبی لحظه ­ای را نشان می‌دهند. از این جریان سنج ها می توان در بخش های مختلف دستگاه تصفیه آب استفاده کرد و میزان جریان را اندازه گیری کرد.

فلومتر یا دبی سنج دستگاه تصفیه آب صنعتی - آب سازه

پرشر سوئیچ (Pressure Controller)

از پرشر سوئیج، جهت کنترل افت و یا افزایش فشار از محدوده مجاز به عنوان سیستم کنترل در تجهیزات آب شیرین کن، استفاده مي شود. برای جلوگيري از خشك كار كردن پمپ ها و یا کاركردن دستگاه با فشار بيش از حد مجاز استفاده می شود. دو نوع مختلف پرشرسوئیچ Low Presssure Switch و High Presssure Switch وجود دارد.

  • High Pressure : بعد از پمپ فشار قوی قرار دارد تا در صورتی که فشار بالاتر از حد مجاز رفت، دستگاه را قطع کند. بنا به درخواست خریدار می‌توان از سیستم‌های دیجیتال نیز بعنوان High pressure استفاده نمود که با ارسال سیگنال الکترونیکی به تابلو برق کار می­کند.
  •  Low Pressure : قبل از پمپ فشار قوی قرار می‌گیرد تا در صورتی که ورودی آب فشار لازم را نداشته باشد و یا دستگاه بی آب باشد، دستگاه را خاموش کند.

پرشر سوئیچ آب شیرین کن صنعتی

فشار سنج (Pressure Gage)

از فشار سنج، به منظور نشان دادن فشار قسمت های مورد نیاز ، کنترل و مانیتورینگ دستگاه آب شیرین کن صنعتی بکار برده می شوند. معمولا فشار سنج ها در قسمت پیش تصفیه قبل و بعد از فیلتر شنی، قبل و بعد از میکروفیلترها و در بخش تصفیه اصلی در قبل و بعد از ممبران ها استفاده می شود.

فشار سنج آب شیرین کن صنعتی

تی دی اس متر (ROC Meter)

ROC متر که نام دیگر تی دی اس متر است. جهت نمایش مقدار جامدات محلول در آب تصفیه شده نصب می‌شود که میزان TDS آب خروجی یا همان تولیدی را نمایش ‌دهد. با استفاده از این دستگاه عملکرد و کیفیت آب را قبل از ورود و خروج به دستگاه می سنجد. با کمک این دستگاه TDS متر می توان راندمان و کارایی دستگاه را مشخص کرد.

تی دی اس متر (TDS Meter) یا ROC دستگاه تصفیه آب صنعتی

گیج­های فشار (Pressure Gauges)

از گیج های فشار جهت اندازه گیری فشار در نقاط مختلف سیستم استفاده می‌شود. اولین گیج فشار بین فیلتر شنی و کارتریجی قرار می‌گیرد و یک گیج فشار بعد از فیلتر کارتریج قرار می‌گیرد تا افت فشار ایجاد شده در فیلترهای کارتریجی قابل مشاهده و بررسی باشد. همچنین بعد از  High Pressure نیز گیج فشار داریم تا فشار ورودی پمپ به ممبران مشخص باشد. و بعد از ممبران در قسمت پساب نیز از گیج فشار استفاده می‌کنیم.

با مقایسه فشار قبل و بعد فیلتر کارتریج و ممبران می‌توان متوجه افت فشار و گرفتگی احتمالی در این نواحی شد. همچنین برای ست کردن سیستم در نقطه کاری مناسب از گیج فشار استفاده می­کنیم. اولین گیج فشار بین فیلتر شنی و کارتریجی قرار می‌گیرد.

گیج‌های فشار امکان مشاهده و بررسی و تنظیم کردن فشار در قسمت‌های مختلف سیستم را فراهم می‌سازد. با مقایسه فشار قبل و بعد فیلتر کارتریج و ممبران می‌توان متوجه افت فشار و گرفتگی احتمالی در این نواحی شد. همچنین برای ست کردن سیستم در نقطه کاری مناسب از گیج فشار استفاده می­کنیم..

گیج فشار دستگاه تصفیه صنعتی RO

شاسی (Structure)

کلیه تجهیزات آب شیرین کن صنعتی بر روی شاسی نصب خواهد شد که با توجه به محل نصب دستگاه می‌توان از شاسی با جنس‌های مختلف مانند استنلس استیل 304 یا کربن استیل رنگ شده استفاده نمود. جنس شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی آب سازه از جنس استیل می باشد. جنس استیل برای شاسی، باعث دوام و افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی می شود.

شاسی دستگاه تصفیه اب صنعتی، نیز می تواند از جنس آهن، یا آهن گالوانیزه باشد. ولی در مقایسه با جنس استیل از طول عمر و مقاومت کمتر در برابر خوردگی و شرایط آب و هوایی برخوردار است. بدین منظور شرکت آب سازه تمامی شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی  خود را از جنس استیل یا استلنس استیل می سازد.

قیمت و خرید تجهیزات آب شیرین کن صنعتی

تمامی قطعات و تجهیزات آب شیرین کن با بهترین کیفیت و برترین برندهای جهان قابل تهیه و اتصال به دستگاه تصفیه آب می باشند. جهت قیمت خرید و مشخصات دستگاه تصفیه آب صنعتی با کارشناسان آب سازه در تماس باشید.

 

امتیاز 4/5 از 4 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=5830

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *