آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دلایل تغییر رنگ آب و روش های جلوگیری از آن

نوشیدن آب تغییر رنگ داده ایمن است - آب سازه

رنگ زرد در آب آشامیدنی، اغلب به دلیل وجود مقادیر کمی زنگ زدگی ایجاد می­شود و یکی از مهم ترین پارامترهای کیفیت آب است. مقدار زیادی آهن و اکسیژن در سیستم لوله‌ کشی و انتقال آب وجود دارد و وقتی این­ها با هم ترکیب می‌شوند، اغلب به صورت رنگ زرد در آب آشامیدنی نمایان می­شود. تغییرات رنگ آب می ­تواند نشان دهنده آلودگی، تغییر غلظت مواد معدنی یا مشکلات دیگری در آب باشد که نیاز به بررسی دارد. در ادامه چند دلیل رایج برای تغییر رنگ آب در لوله کشی را قرار داده ایم. با ما همراه باشید تا با آنها آشنا شوید.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

دلایل تغییر رنگ آب

علت شماره یک تغییر رنگ آب در خانه، غلظت بالای مواد معدنی طبیعی مانند آهن و منگنز در منبع آب است. مواد معدنی سنگین تر از آب هستند و زمانی که مصرف آب کم باشد می­توانند در لوله ها ته نشین شوند. ممکن است وقتی برای اولین بار پس از تعطیلات طولانی مدت شیر آب را باز می­کنید، متوجه تغییر رنگ در آب شوید چرا که آب در لوله بذای برای مدت زیادی راکد مانده است. پس از گذشت مدتی، آب شما به رنگ عادی برمی­ گردد. اما اگر تغییر رنگ آب مشکل دائمی بود باید به دنبال دلایل دیگر گشت که در این مقاله به بررسی آن­ها می­پردازیم:

عملیات تعمیر و نگهداری لوله­ ها

در صورت انجام عملیات تعمیر و نگهداری در لوله­ های بالا دست، به احتمال خیلی بالا زنگ زدگی و سایر آلاینده­ ها وارد آب آشامیدنی خواهد شد. بهتر است در مدت تعمیر و نگهداری لوله­ ها از آب شیر برای مصارف نوشیدن استفاده نشود. یکی دیگر از عملیات مرتبط به نگهداری از شبکه آب، عملیات شست و شوی سیستم آبرسانی است. شرکت­ های بهره برداری از شبکه آب به صورت دوره­ای به منظور شست و شوی آب، فشار آب را افزایش می­ دهند که باعث از بین بردن زنگ زدگی­ ها و رسوبات در خط لوله شده و آن را وارد آب آشامیدنی می­ کند. این مشکل موقتی است و پس از مدتی برطرف می­شود.

تعمیر لوله و تغییر رنگ آب

نشتی و ترکیدن لوله­ ها

ترکیدن لوله ­ها به دلیل یخ زدگی، شرایط آب و هوایی و سایر شرایط محیطی موجب ورود آلاینده­ های خارجی به درون سیستم آبرسانی شده و رنگ آب را تغییر می­ دهد. این عامل معمولا با افت فشار در آبرسانی همره خواهد بود. سیستم کنترل شبکه، شرکت­های بهره بردار را از این موضوع آگاه خواهد کرد و پس از مدتی این مشکل توسط مقامات برطرف خواهد شد.

وجود آلاینده ­ها در آب

وجود آلاینده ­هایی مانند آهن، مس، روی و سرب در منبع آب باعث تغییر رنگ آب می­شود. اگر منبع تامین آب شما چاه است، وجود منگنز و آهن در این آب بسیار محتمل است. منگنز به خودی خود تیره رنگ است، اما در ترکیب آن با آهن در آب، رنگ آب را به زرد تیره تغییر می­دهد. وجود روی در چاه هم باعث تغییر رنگ آب می­شود. آهن نیز پتانسیل تغییر رنگ آب به زرد و یا نارنجی را دارد. ایجاد لکه و تغییر بو از دیگر نشانه­ های وجود آهن در آب است.

بیشتر بخوانید : آب شیرین کن صنعتی راه حلی برای رفع کدورت آب

خوردگی لوله در خانه

 اگر جنس لوله ­ها از فولاد گالوانیزه و یا سربی باشد، به دلیل گذشت زمان و قدیمی و فرسوده شدن لوله ­ها زرد شدن  آب در آب مصرفی شما دیده خواهد شد.  وجود مواد زنگ زده در آب آشامیدنی برای سلامتی خطرناک نیست اما باعث تغییر طعم آب می­شود. با تعویض لوله­ های فرسوده این مشکل برطرف می­شود.

زنگ زدگی شیر آب

برای تشخیص اینکه آیا دلیل زرد شدن آب مربوط به مشکلات شیر آب است، کافی است شیر آب دیگری را باز کنید، و در دو لیوان مختلف رنگ آب دو شیر را با هم مقایسه کنید. خوردگی شیرآلات از ساده ترین دلایل زرد شدن آب است که به دلیل فرسودگی قسمت ­های داخلی شیر به مرور زمان ایجاد می­شود. جریان آب ورودی این رسوبات را از داخل شیر شسته و باعث تغییر رنگ آب می­ شود.

تغییر رنگ آب ناشی از تعمیرات و ترکیدگی لوله - آب سازه

زنگ زدگی آبگرمکن

استفاده از لوله­ های مسی در آبگرمکن­ های دیواری باعث زنگ زدگی آن­ها در طولانی مدت می­شود. برای تشخیص اینکه آیا زرد شدن آب به دلیل زنگ زدگی در آبگرمکن است، شیر آب سرد و شیر آب گرم را باز کرده و رنگ آب خروجی از این دو شیر را بررسی کنید.

افت فشار شیر آتش­نشانی

در صورت بروز شرایط اضطراری و آتش سوزی در منطقه، آتش نشانی از شیر آتش نشانی استفاده کرده و موجب افت فشار در شبکه می­شود. این موضوع زرد شدن آب را با خود به همراه دارد. این مشکل نیز موقتی است و پس از مدتی دوباره رنگ آب به حالت عادی باز می­گردد.

وجود تانین در آب

آب­های زیر زمینی پس از عبور از خاک ممکن است گیاهان پوسیده را با خود همراه کنند که دارای تانین هستند. این شرایط بیشتر برای افرادی که منبع تامین آب آن­ها چاه است اتفاق می­افتد. وجود تانین در آب برای سلامتی بی ضرر است اما برای اطمینان بیشتر می­توان آب را تصفیه کرد.

آزمایش از آبی که تغییر رنگ داده - آب سازه

آیا نوشیدن آب تغییر رنگ داده ایمن است؟

وقتی با آب تغییر رنگ داده شده مواجه می­شوید، اولین نگرانی شما این است که آیا نوشیدن آن بی خطر است یا خیر. در بیشتر مواقع، مواد معدنی طبیعی دلیل زرد یا قهوه ای شدن آب در خانه شما هستند. این مواد به طور کلی بی ضرر هستند. آب قهوه‌ای که از شیر آب می‌آید، جذاب نیست و گاهی اوقات می‌تواند طعم یا بوی بدی داشته باشد. اگرچه این به معنای ناامن بودن آن نیست، اما اگر متوجه شروع ناگهانی تغییر رنگ آب شدید، بهتر است فرض کنید آب برای نوشیدن مناسب نیست.

زنگ زدگی، آهن و سایر رسوبات موجود در آب به عنوان تهدید کننده سلامتی به شمار نمی­روند‌. اما تا زمانی که علت تغییر رنگ را شناسایی نکنید، باید آب را فیلتر کنید یا از آب بطری برای نوشیدن استفاده کنید. به ویژه اگر از آب چاه استفاه می­کنید، وقتی آب چاه شما قهوه ای است، می­تواند به این معنی باشد که آب زیرزمینی منبع آب شما را آلوده می کند. اگر مشکل برطرف نشد، می توانید یک نمونه آب را برای انجام آزمایش مورد بررسی قرار دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر لباس‌هایتان را بشویید، آب قهوه‌ای یا زرد می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند و برای مدت طولانی باعث لکه‌دار شدن وسایل خانه می‌شود. به همین دلیل است که بررسی و حل سریع موارد آب تغییر رنگ داده شده بسیار مهم است.

علل تغییر رنگ آب آشامیدنی - آب سازه

راه حل قطعی برای جلوگیری از تغییر رنگ آب چیست؟

پس از بررسی دقیق و فهمیدن دلیل زرد شدن رنگ آب برای حل شدن مشکل اقدام کنید. اگر مشکل در شیر آب و یا لوله کشی ساختمان است. با مشاوره گرفتن از افراد خبره و متخصص برای تعمیر و یا تعویض آن­ها اقدام کنید. در صورت اقتصادی نبودن تعویض تاسیسات می­توانید از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید.

اگر از چاه آب استفاده می­کنید، با یک آزمایشگاه تجاری دارای گواهی دولتی تماس بگیرید تا آن را آزمایش کنید. EPA توصیه می­کند اگر رنگ، طعم یا بوی آب شما تغییر می­کند، هر سه سال یکبار آزمایش سولفات، کلرید، آهن، منگنز، سختی و خوردگی را انجام دهید. آلودگی باکتریایی می­تواند باعث تغییر رنگ آب چاه بشود، بنابراین با اداره بهداشت شهر خود تماس بگیرید یا از دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی استفاده کنید.  شرکت آب سازه تولید کننده انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی، خانگی و نیمه صنعتی می باشد. در صورت نیاز به یک دستگاه تصفیه آب می توانید با کارشناسان آب سازه تماس فرمایید.

امتیاز 5/5 از 5 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3470

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *