آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع تصفیه بی هوازی فاضلاب

تصفیه بی هوازی فاضلاب | برسی مزایا و معایب

تصفیه بی هوازی فاضلاب، روشی است که در آن میکروارگانیسم ها در غیاب اکسیژن محلول فعالیت می نمایند و در پکیج تصفیه فاضلاب نقش مهمی ایفا می کند. در حین تصفیه مواد آلی (مواد مولد BOD و COD) طی چند مرحله به بیوگازی که قسمت عمده آن متان و گاز کربونیک است تبدیل شده و همزمان در محیط تصفیه مقادیر کمی توده بیولوژیکی که در حقیقت باکتریهای جدید هستند به وجود خواهد آمد.

در سالهای اخیر توجه زیادی به روشهای تصفیه بی هوازی معطوف گردیده است. این روش ها در همه نوع شرایط آب و هوائی مثل گرم، سرد، معتدل قادر به تصفیه بی هوازی فاضلاب هستند. براساس مطالعات به عمل آمده هزینه های ساخت و بهره برداری از سیستمهای بی هوازی تصفیه فاضلاب به مراتب کمتر از روش های هوازی است.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

تصفیه فاضلاب بی هوازی چیست؟

تصفیه بی هوازی فاضلاب روشی رایج برای تصفیه فاضلاب هایی که دارای برخی از محدودیت ها هستند می باشد. در تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی محصول نهایی گاز متان و کربن دی اکسید خواهد بود که به آن ها بیوگاز گفته می شود. گاز متان را می توان از مخازن بی هوازی جمع آوری کرد و از آن برای تولید انرژی الکتریکی و گرمایی استفاده کرد.

لازم به ذکر است در روشهای بی هوازی تنها مواد آلی تبدیل می شوند و اگر بخواهیم مثلا پاتوژنها را هم حذف کنیم لازم است بعد از روش بی هوازی به ادامه تصفیه با روشهای هوازی یا تصفیه هایی که بتواند این عوامل را از فاضلاب تصفیه شده حذف نماید اقدام کنیم. در این صورت در روش تصفیه باید به هزینه های تصفیه تکمیلی نیز توجه داشت.

فرایند تصفیه فاضلاب بی هوازی به چه صورت انجام می شود؟

در فرایند تصفیه بی هوازی، تجزیه مواد آلی در آن کندتر از روش های هوازی انجام می گیرد. در تجزیه مواد آلی به طریقه بی هوازی تعداد زیاد میکروارگانیسمهای مختلف دخالت داشته که حاصل فعالیت آنها تبدیل مواد آلی مخصوصا مواد آلی پیچیده به متان، گازکربونیک، هیدروژن سولفوره، آمونیاک و بعضی مواد دیگر است. بدیهی است در این تحولات همواره مقداری انرژی نیز بوجود آید که علاوه بر تأمین انرژی حیاتی میکروارگانیسمها ممکن است بصورت بازیافتی مورد استفاده قرار گیرد.

در روشهای تصفیه بی هوازی ضمن تبدیل مواد آلی موجود در فاضلابها به مواد ساده تر و احيانا تولید مقادیری انرژی قابل استحصال را بصورت متان، همانند روشهای تصفیه هوازی مقادیری لجن زائد نیز تولید می گردد که میزان آن به مراتب کمتر از لجن های زائد روشهای هوازی است، لجن های زائد هرازگاه باید از محیط تصفيه خارج و به نحوی تصفیه و دفع گردد.

از تصفیه فاضلاب بی هوازی چه زمانی استفاده می شود؟

روش های تصفیه بی هوازی در زمان هایی خاص می تواند مورد استفاده قرار بگیرد که شرایط زیر را داشته باشد.

  • بار آلایندگی بالا: در هنگامی که بار آلودگی بالاست روش بی هوازی در مدت زمان کم تری می تواند فاضلاب را تصفیه کند.
  • وجود ترکیبات سخت تجزیه پذیر: در برخی از فاضلاب ها، ترکیباتی درون فاضلاب وجود دارد که به روش هوازی قابل تجزیه نیستند اما به روش بی هوازی می توان آن ها را تصفیه کرد.
  • سرمایه گذاری: روش بی هوازی نیاز به تجهیزات کم تری دارد به همین دلیل هم در هزینه های سرمایه گذاری اولیه و هم در هزینه های بهره برداری صرفه جویی می شود.

بیشتر بخوانید: افزایش راندمان تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک فاضلاب

ضرورت و هدف از تصفیه فاضلاب بی هوازی

مهمترین هدف تصفیه بی هوازی فاضلاب اصلاح کیفیت آن به نحوی است که مصرف فاضلاب تصفیه شده یا دفع آن به محیط زیست بدون اشکال و بدون بهم زدن وضع اکوسیستم محیط دریافت کننده آن امکانپذیر باشد. در این راستا هدف از تصفیه فاضلاب را حداقل کاهش غلظت یکی از ۴ تشکیل دهنده بشرح زیر گفته اند:

  1. مواد معلق
  2. مواد آلی قابل اکسیداسیون
  3. مواد مغذی نظیر ازت و فسفر
  4. ارگانیسمهای بیماریزا که برحسب Ecoli

به جز موارد یاد شده حذف یا کاهش غلظت بعضی از تشکیل دهنده های فاضلاب مثل مواد معدنی، رنگ و غیره نیز ممکنست در تصفیه فاضلاب مورد نظر باشد. اگر فاضلابی توأم با فاضلاب صنعتی مورد تصفیه قرار می گیرد حذف و کاهش موادی نظیر حشره کش، ترکیبات گوگردی، فلزات سنگین نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

نحوه تصفیه بی هوازی فاضلاب

 

مهمترین و متداول ترین روش های بی هوازی تصفیه فاضلاب

در حال حاضر مهمترین روشهای شناخته شده تصفیه بی هوازی فاضلاب به ترتيب لجن فعال، بستر باکتری – لاگون می باشد و همان طور که قبل اشاره کردیم بیشتر روشها بر مبنای فعالیت باکتریهای هوازی که اصطلاحا روشهای تصفیه هوازی گفته می شوند استوار است.

هر روش تصفیه از تعددی فرآیند تشکیل یافته است. اهم فرآیندهای تصفیه فاضلاب در بیشتر روش ها شامل، آشغالگیری، دانه گیری، ته نشینی اولیه، تصفیه بیولوژیکی شامل حوضهای هوادهی و یا بستر باکتری، حوضهای ته نشینی نهائی، حوضهای کلرزنی، سیستم های جمع آوری و تصفیه و دفع لجنهای زائد است. اشاره می نماید که ممکن است بعضی از این فرآیندها در بعضی روش های تصفیه موجود نباشد. ضمنا باید توجه داشت که جمع آوری، تصفیه و دفع لجن های زائد در روش های تصفیه بی هوازی فاضلاب پر خرج ترین مرحله تصفیه می باشد.

روش UASB

در روش UASB از باکتری ها و میکروارگانیسم ها برای تصفیه بی هوازی فاضلاب استفاده می شود. وجود لایه های لجن در این روش باعث می شود مواد آلی موجود در فاضلاب با میکروارگانیسم ها واکنش دهند و گاز متان تولید شود. در این روش وجود لایه های لجن و لایه های انباشته شده از میکروارگانیسم ها بسیار مهم و کابردی است. از روش UASB بیشتر در تصفیه پساب صنایع غذایی و داروسازی استفاده می شود. این روش خیلی زمانبر نیست و بوی بد و نامطلوب کمی تولید می کند.

با استفاده از یک مخزن منشوری یا قیفی تصفیه فاضلاب به روش UASB صورت می گیرد. فاضلاب وارد مخزن شده و ضمن حرکت کند رو به بالا لخته ها و لجن ها از آن جدا می شوند. لخته های تشکیل شده در این فرایند یک بستر لجن تشکیل می دهند که می تواند ذرات معلق را فیلتر کند. از این روش می توان برای تصفیه فاضلاب با با رآبایندگی بالا مانند فاضلاب صنعتی استفاده کرد. راندمان تصفیه فاضلاب به روش UASB هشتاد درصد است که بازدهی بالایی را از خود نشان می دهد.  همچنین گاز متان تولید شده در این فرآیند می تواند جمع آوری شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

روش UAFB

به روش UAFB روش تصفیه با استفاده از راکتورهای با رشد چسبنده نیز گفته می شود. جنس راکتورها معمولا از پلاستیک است. در این روش لجن خیلی خیلی کمی تولید می شود و راندمان کار تا ۹۰ درصد بالا می رود. در روش UAFB فاضلاب در داخل ستون هایی موج دار حرکت می کند. روش UAFB در برابر شوک های آلی بسیار مقاوم است، به همین دلیل  یک روش رایج در پیش تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شود که دارای راندمان بالای 80 درصد است.

روش ABR

روش ABR یک روش خاص در پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی است. فاضلاب در این روش در اتاقک های زیادی جریان دارد و بالا و پایین می شود. در نهایت، این بالا و پایین شدن فاضلاب و تغییر فاز آن، منجر به تولید گاز متان می شود. از فرایند تصفیه ABR بیشتر برای تصفیه فاضلاب های شهری، فاضلاب هایی که حجم کمی دارند و پیش تصفیه فاضلاب های صنعتی استفاده می شود. این روش در برابر شوک های آلی مقاوم می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب ABR نوع بهبود یافته سپتیک تانک است که همانند آن طراحی می شود اما درون مخزن توسط بافل هایی به محفظه های مختلف تقسیم بندی می شود. فاضلاب ورودی برای وارد شدن به مرحله بعدی باید به سمت بالا حر کت کند و به این ترتیب مواد سنگین و لجن های آن ته نشین می شود. از این روش نیز برای تصفیه فاضلاب با دبی کم و یا به عنوان پیش تصفیه می توان استفاده کرد.

رآکتور بی هوازی رشد ثابت FBR

رآکتورهای بی هوازی بستر سیال یا رشد ثابت FBR در دیگر نمونه های روش های تصفیه انواع فاضلاب می باشد. در این روش از ماسه، رزین آنیونی و کاتیونی و کربن فعال برای تصفیه استفاده می شود. این روش در اغلب مواقع برای تصفیه بی هوازی فاضلاب های صنعتی با COD بالا کاربرد دارد و کربن فعال مورد استفاده مقورن به صرفه نخواهد بود.

سپتیک تانک

ساده ترین روش تصفیه فاضلاب بی هوازی استفاده از سپتیک تانک فاضلاب است. سپتیک تانک یک روش بی هوازی با بازدهی پایین تا چهل در صد است که در مواقعی که فاضلاب ورودی آلایندگی بالایی ندارد و یا دبی فاضلاب بالا نمی باشد همانند مجتمع مسکونی، ویلا و غیره قابل استفاده است.

تصفیه بی هوازی فاضلاب

انتخاب روش مناسب برای تصفیه فاضلاب بی هوازی

در مجموع یک روش تصفیه مناسب فاضلاب باید با توجه به موارد زیر انتخاب گردد:

  • روش تصفیه باید قادر به حذف مواد آلی قابل تجزیه BOD یا COD، مواد معلق، آمونیاک، ترکیبات ازت دار، فسفات، عوامل بیماری زا و … باشد.
  • روش تصفیه باید در مقابل حداکثر و حداقل غلظت مواد سمی و کمبود انرژی مقاوم بوده و مشکلی در تصفیه فاضلاب بوجود نیاید.
  • روش تصفیه طوری در نظر گرفته شود که قابل توسعه برای آینده باشد.
  • بهره برداری و نگهداری روش تصفیه ساده بوده و بهره برداری آن به تخصص بالا نیاز نداشته باشد.
  • زمین مورد نیاز احداث تصفیه خانه زیاد نباشد.
  • مراحل تصفیه یا تعداد فرآیندهای تصفیه به حداقل ممكن تقلیل یابد.
  • طول عمر وسایل بکار رفته بالا باشد.
  • روش تصفیه در حین بهره برداری مولد بوهای نامطبوعی نباشد.
  • تخلیه و دفع لجنهای زائد آن مشکلاتی ببار نیاورند.
  • از فاضلاب تصفیه شده و لجن های زائد بتوانیم در کشاورزی استفاده نمائیم.
  • روش تصفیه با سایر تصفیه خانه های موجود هماهنگی لازم را دارا باشد.

 

بیشتر بخوانید: انواع فرایند تصفیه فاضلاب در پکیج تصفیه فاضلاب 

مراحل انجام تصفیه فاضلاب بی هوازی

تجزیه مواد آلی به روش بی هوازی روشی متابولیکی است که در آن تجزیه مواد با راندمان کمتری تا روش هوازی انجامی می گیرد. ارگانیسم های بی هوازی معمولا انرژی زا هستند و اغلب محصولات نهائی حاصل از فعالیت آنها با ارزش است. بعضی ها مراحل تصفیه بی هوازی را در سه مورد زیر مورد بررسی قرار داده اند:

  1. هیدرولیز (Hydrolysis)
  2. مرحله اسیدی شدن و هضم بی هوازی (Acidification)
  3. مرحله استات سازی (Acetogenesis) و تولید متان (Methanogenesis)

مرحله اول: هیدرولیز

در مرحله هیدرولیز، مواد پیچیده آلی شکسته شده و به مواد آلی محلول تبدیل می شوند. در همین مرحله مواد معلق فاضلاب نیز به مواد محلول تبدیل می گردد. به طور مثال پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها که از مولکول های بزرگ و پیچیده هستند، به مواد محلول و کوچک تر تجزیه می شوند. این فرایند بین پنج تا ده روز زمان می برد که به نسبت زمان طولانی برای تصفیه فاضلاب است.مرحله هیدرولیز که مهم ترین مرحله تصفیه بی هوازیست ۵ تا ۱۵ روز طول میکشد و اصولا خیلی کند ادامه خواهد یافت.

مرحله دوم: هضم بی هوازی مواد آلی

دومین مرحله هضم یا تصفیه بی هوازی اعمال توأم اسیدی شدن و تولید استات است که در اثر آن مواد آلی ساده حاصل از مرحله هیدرولیز به اسیدهای چرب فرار و ما اسید استیک و سرکه تبدیل خواهند گردید. این مرحله تصفیه بی هوازی گاهی به ترش شدن تعبیر شده و اسیدهای آلی حاصل از آن نوع خود COD هیدی راکی های مولد متان آنها را مورد استفاده قرار می دهند و حاصل این عمل آنها تولید متان است. در مجموع مصرف این اسیدها باعث کاهش اکسیژن موردنیاز خواهد شد. در حالی که در محیط مقادیر قابل توجهی گاز کربینیک وجود دارد میزان اکسیژن مورد نیاز کاملا حذف نخواهد گردید.

با پیدایش اسیدهای چرب فرار قطع PH محیط پائین آمده و زمان مربوط به انجام مرحله دوم تصفیه بی هوازی به کیفیت فاضلاب مربوط است. اگر در فاضلاب قندهای ساده موجود باشد این مرحله به سرعت انجام خواهد گردید و اگر محتوی پروتئین و مواد آلی پیچیده باشد انجام دومین مرحله تصفیه خواهد گردید و اگر محتوی پروئین و مواد آلی پیچیده باشد انجام دومین مرحله تصفیه بی هوازی به زمان نیاز خواهد داشت.

سومین مرحله: تولید متان

سومین مرحله تصفیه بی هوازی مرحله تولید بیوگاز  و متان است. در این مرحله مواد مولد COD به متان تبدیل می شوند. این بیوگاز از تجزیه مواد آلی و واکنش این مواد تشکیل می شود و BOD فاضلاب تا حد قابل قبولی کاهش می یباید و فاضلاب زلال می شود. در این مرحله بهره بردار باید نظارت دائم بر PH، حرارت، مواد سمی، موجود در سیستم، مواد مغذی داشته باشد. در اکثر راکتورهای بی هوازی این مرحله حدود ۵ ساعت به طول خواهد انجامید. از بیوگاز تولیدی قابل استفاده به عنوان انرژی حرارتی و یا الکتریکی می باشد.

راه تصفیه بی هوازی فاضلاب

ترکیب فاضلاب و مواد موجود در آن

فاضلاب محلول رقیقی است که 99 درصد آن آب و تنها 1 درصد آن را مواد جامد معدنی و آلی تشکیل داده است. از مواد جامد موجود در فاضلاب ۷۰ درصد آن مواد آلی و ۳۰ درصد آن مواد معدنی است. همانطور که گفتیم مواد آلی فاضلاب شامل پروتئین ها – کربوهیدارت ها – چربی و روغن و مواد معدنی آن املاح محلولی است که بیشتر در ترکیب آب مصرفی موجود است. بعنوان مثال اگر مواد آلی و معدنی فاضلاب ۱۰۰۰ میلی گرم در لیتر باشد، حدود ۸۰۰ میلی گرم در لیتر آن مواد محلول، ۷۰ میلی گرم در لیتر آن مواد معلق غیر قابل ته نشینی و ۱۳۰ میلی گرم در لیتر آن مواد معلق قابل ته نشینی است.

مهمترین تشکیل دهنده های فاضلاب ترکیباتی هستند که بر روی کیفیت فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی فاضلاب مؤثر هستند و مقادیر آنها خارج از حدود قابل قبول برای تخلیه به محیط زیست می باشد. ترکیب و غلظت ناخالصیهای فاضلاب در هر اجتماعی بنحوه زندگی مردم مربوط است. بعضی ترکیبات موجود در فاضلاب مانند کلرور – سولفات – کلسیم – منیزیم به میزان وسیعی به کیفیت آب مصرفی ارتباط دارد ولی سایر ترکیبات فاضلاب بیشتر به سطح زندگی مردم و نحوه زندگی اجتماعی آنها مربوط خواهد بود. فاضلابها را از نظر غلظت تشکیل دهنده های مختلف در سه گروه متوسط، قوی و ضعیف مورد مطالعه قرار می دهند.

مواد معلق موجود در فاضلاب

چون هدف ما در این قسمت بیشتر بر توضیحاتی در روشهای تصفیه بی هوازی فاضلاب استوار است، لذا از بحث درباره تک تک تشکیل دهنده های فاضلاب خودداری می گردد ولی چون در روشهای تصفیه اعم از هوازی یا بی هوازی هدف اصلی حذف و کاهش مواد معلق و آلی فاضلاب می باشد لذا این دو تشکیل دهنده فاضلاب با تفصیل زیادتری مورد توجه قرار می گیرد. مواد معلق فاضلاب بر حسب اندازه در ۳ گروه زیر طبقه بندی می شوند:

  1. مواد معلق محلول
  2. مواد معلق کلوئیدی
  3. مواد معلق اختصاصی

دو نوع آخر مواد معلق در حقیقت تشکیل دهنده اصلی مواد معلق فاضلاب است. قسمتی از این مواد معلق (نه تمام آنها) از طریق ته نشینی ثقلی می تواند از فاضلاب جدا گردد.

مواد آلی موجود در فرایند تصفیه

مواد آلی موجود در فاضلاب از نظر روشهای تصفیه بیش از سایر تشکیل دهنده های فاضلاب مورد توجه طراحان می باشد. تعداد زیادی از میکروارگانیسمهای مختلف موجود در فاضلاب با مواد آلی وارد فعل و انفعال شده و با مصرف این مواد انرژی لازم برای ادامه حیات و تولید مثل را تأمین می نمایند. در روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب سه مرحله تبدیل مواد آلی بشرح زیر وجود دارد:

  1. مصرف مواد آلی به وسیله میکروارگانیسم ها را خواه به عنوان منبع انرژی و با ساخت سلولهای جدید، متابولیسم گویند. این عمل مکانیسم اصلی حذف مواد آلی در تصفیه های بیولوژیکی است.
  2. تبدیل مواد آلی بوسیله میکروارگانیسم ها برای تأمین انرژی حیاتی را کاتابولیسم گویند. نتیجه این عمل تبدیل مواد آلی به محصولات نهایی پایدار حاصل از تصفیه بی هوازی فاضلاب می باشد.
  3. شرکت مواد آلی را در ساخت سلول های جدید آنابولیسم گویند. آنابولیسم در افزایش میزان باکتریها و مألأ مواد معلق فرار مؤثر است فرآیندهای ۲ و ۳ توام در تصفیه های بیولوژیکی قابل اجرا است.

 

تفاوت تصفیه فاضلاب بی هوازی و هوازی

با توجه به تعاریفی که برای روش های بی هوازی تصفیه فاضلاب معرفی گردید و مراحلی که مواد آلی در این فرآیند پشت سر می گذارند، می توان تفاوت های آن را با هوازی براحتی مشاهده نمود. از اصلی ترین تفاوت های این دو روش در تصفیه بیلوژیکی فاضلاب می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • خروجی فرآیند بی هوازی تصفیه فاضلاب لجن، فاضلاب زلال و گاز متان می باشد، اما در هوازی گاز متان تولید نمیشود و هدر رفت حرارت در آن زیاد می باشد
  • بهره برداری، نگهداری و تعمیر پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی نسبت به روش های هوازی نیاز به هزینه کمتری دارد
  • لجن تولید شده در روش های بی هوازی کمتر از هوازی می باشد
  • فرآیندهای لجن فعال و هوازی نسبت به بی هوازی انعطاف پذیری بالاتری در برابر دمای محیط دارند

بیشتر بخوانید: انواع روش تصفیه هوازی فاضلاب 

مزایا استفاده از فرایندهای بی هوازی

از مهم ترین مزایای فرآیندهای بی هوازی در تصفیه فاضلاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به تجهیزات مکانیکی برای هوادهی فاضلاب از قبیل هواده سطحی شناور و ثابت و هواده عمقی
  • نیاز به فضای کمتر برای نصب و راه اندازی پکیج تصفیه
  • تولید لجن کمتر نسبت به سایر روش های هوازی
  • تولید بیوگازها و مصرف متان تولیدی در سایر صنایع به عنوان سوخت
  • مصرف انرژی کم
  • عدم نیاز به تغذیه منظم و دوره ای به منظور زنده نگهداشتن لجن برخلاف روش های هوازی
  • راندمان بالا در حذف BOD و COD در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی
  • مقاومت بالا در برابر شوک آلی و هیدورلیکی

معایب استفاده از فرایندهای بی هوازی

روش های بی هوازی و هوازی هر دو از میکروارگانیسم ها برای تصفیه فاضلاب بهره می برند. تغییرات در پارامتر های کیفی فاضلاب ممکن است رشد و فعالیت این باکتری ها را کند و یا متوقف کند. به همین دلیل باید به طور مداوم کیفیت فاضلاب ورودی و روند تصفیه فاضلاب کنترل شود.

  • دما: باکتری های تجزیه کننده به سه دسته ساکروفیل، مزوفیل و ترموفیل تقسیم می شوند. که هرکدام رنج دمایی خاصی دارند. به طور کلی پایین آمدن دما تا کم تر از سه درجه سانتیگراد و بالا رفتن آن تا بیش از 40 درجه موجب اخلال در کار میکروارگانیسم ها می شود.
  • pH: pH نرمال بین 6 تا 8 برای رشد میکروارگانیسم ها مناسب است. و در صورت اسیدی و یا بازی بودن فاضلاب ابتدا باید آن را خنثی کرد.
  • مواد مغذی: اصلی ترین عامل رشد باکتری ها مواد مغذی موجود در فاضلاب است. این مواد مواد مغذی با نسبت غذا به میکروارگانیسم تعیین می شود. و طبق نظر متخصصین این نسبت همیشه باید در رنج خاص نگه داشته شود.
  • تجزیه ناقص ترکیبات ارگانیک: نیاز به تصفیه دیگر، به عنوان مثال، تصفیه هوازی
  • بدون حذف مواد مغذی کامل: مجددا، بعد از آن تصفیه هوازی با حذف مواد مغذی ضروری است :
  • بیشترین کارآیی تصفیه در محدوده مازوفیلی، یعنی بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد، که در نتیجه اغلب موارد ورودی باید حرارت داده شود
  • نیاز به زمان طولانی تر
  • مشکلات بوی تعفن 

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی

از پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی در مکان های زیادی استفاده می شود. این روش به دلیل مزایای زیادی که دارد و هزینه های جانبی کمی که داراست، مورد استقبال صنایع و مشاغل زیادی قرار گرفته است و برای تصفیه فاضلاب های گوناگونی از آن استفاده می شود. در زیر به چند نمونه از این صنایع و مشاغل اشاره کرده ایم

  • صنایع غذایی
  • تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی
  • صنایع کاغذ سازی
  • تصفیه فاضلاب های بیمارستانی و بهداشتی
  • تصفیه فاضلاب های انسانی و شهری
  • تصفیه فاضلاب های صنعتی
  • تصفیه پساب مناطقی که برق ندارند و برای تامین برق با مشکل مواجه هستند.
  • تصفیه فاضلاب صنایع و مشاغلی که با تغییر حجم فاضلاب و میزان آلودگی آن روبرو هستند.

منبع: آبسازه www.absaze.com

امتیاز 5/5 از 4 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=1324

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *