آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع سیستم بلوئر هوادهی در تصفیه آب و فاضلاب

بلوئر هوادهی در تصفیه اب و فاضلاب

از بلوئر هوادهی برای دمیدن هوا به داخل لوله ها استفاده می شود. بلوئر هوادهی یک دستگاه است که برای انتقال هوا و یا گاز با استفاده از پروانه های تعبیه شده در داخل آن، سرعت سیال را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، بلوئر هوادهی یک دمنده هوا است که با ایجاد جریان هوا به وسیله پروانه، انتقال هوا را در حجم ها و فشارهای مختلف تامین می کند.این دمنده ها در استخر های پروش ماهی و جکوزی ها و همچنین در انواع پکیج تصفیه فاضلاب، در واحد حوضچه هوادهی به روش لجن فعال یا سایر فرآیند های هوازی کاربرد دارند.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

بلوئر، کمپرسور و فن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت اصلی بلوئر، کمپرسور و فن در نحوه جابه جایی و یا انتقال هوا / گاز و فشار سیستم است. طبق تعریف ASME (انجمن مهندسان مکانیک آمریکا) تفاوت بلوئر ها، کمپرسور ها و فن ها در نسبت فشار هوای تخلیه به فشار هوای مکش است. این نسبت در فن ها تا 1.11، در بلوئر ها از 1.11 تا 1.2 و در کمپرسور ها بیش از 1.2 می باشد.

فن

دستگاهی است که برای جابه جایی سیال (مایع یا گاز) از آن استفاده می شود. این دستگاه با کمک موتور الکتریکی که در آن قرار دارد میدان مغناطیسی ایجاد کرده و محور آن دوران می کند. با چرخش محور و پروانه های متصل به آن جابه جایی مایع یا گاز انجام می شود.

کمپرسور هوا

دستگاه های کمپرسور از طریق کاهش حجم هوا و یا مایعات محیط، فشار محیط را افزایش می دهند (مانند دستگاه تنظیم باد خودرو). به زبان ساده می توان گفت کمپرسور ها ماده را فشرده (compress) می کنند که این ماده معمولا گاز می باشد.

بلوئر هوا

بلوئر هوادهی در واقع یکی از قطعات مهم در واحدهای هوادهی تصفیه فاضلاب می باشد. مهم ترین و عمده ترین کاربرد بلوئرها در تصفیه فاضلاب، سیستم های تصفیه آب پرورش ماهی و تامین میزان هوای مورد نیاز جهت رشد میکروارگانیسم ها در واحد های هوادهی رشد بیولوژیکی می باشد. میکروارگانیسم برای آنکه بتوانند از مواد آلی موجود در فاضلاب استفاده و آنها را حذف کنند، به اکسیژن و هوا نیاز دارند. این میزان اکسیژن لازم از طریق بلوئر های هوادهی تامین می گردد. در واقع بلوئر ها دستگاه هایی هستند که هوا را با فشار متوسط جا به جا می کنند و برای دمیدن هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوئر هوادهی در تصفیه اب و فاضلاب - آب سازه

اجزای تشکیل دهنده بلوئر هوادهی

اساسا بلوئر های هوا (Air Blower) از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  1. دمنده (Blower)
  2. موتورها و محرک ها (Motors and engines)
  3. اجزای راه انداز (Drive components)
  4. فیلترهای هوا (Air filters)
  5. کاهنده ی صدا (Silencers)
  6. لوله کشی (Piping)
  7. مخازن (Tanks)
  8. سوپاپ ها و اتصالات (Valves and fittings)
  9. سنسورها و سوئیچ ها (Gauges and switches)
  10. کنترلرها و ابزار (Controls and instruments)
  11. مبدل های حرارتی

 

اجزای تشکیل دهنده بلوئر هوادهی - آب سازه

مزایای بلوئر هوادهی

بلوئر مزایا و ویژگی های خاص و بی نظیری دارد و همین ویژگی ها باعث شده اند این دستگاه به بخشی مهم و ضروری برای سیستم ها و پکیج تصفیه فاضلاب تبدیل شود. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • راندمان و بازدهی بالایی دارد.
  • فشار هواهای مختلف را تامین می کند.
  • در شرایط و محیط های سخت کاری کارایی خوبی دارد.
  • این قابلیت را دارد که هوای فشرده را به صورت روغنی و بدون روغن تزریق کند.
  • سر و صدای کمی ایجاد می کند.
  • قابلیت کوپله شدن را دارد.
  • نصب آن راحت و ساده می باشد.
  • تعمیر، سرویس و نگهداری از آن بسیار آسان است.
  • از نظر اقتصادی به صرفه و معقول است.

عملکرد بلوئر چگونه است؟

بلوئرها به کمک باکتری های هوازی، آب و فاضلاب را تصفیه و گندزدایی می‌کنند. باکتری ها با تجزیه لجن های فعال و مواد آلی، این عمل را انجام می‌دهند. باکتری ها برای انجام فرآیند تصفیه به هوا و اکسیژن کافی نیاز دارند و این اکسیژن باید در طول فرآیند به طور مداوم تامین شود. این دستگاه کاربردی با پمپاژ کردن هوا و تامین اکسیژن برای فعالیت باکتری ها، باعث ادامه یافتن و تکمیل فرآیند تصفیه فاضلاب می‌شود.

بلوئر برای افزودن اکسیژن به مخازن هوادهی از روتورها استفاده می‌کند. روتور های داخل دستگاه می چرخند، هوا را به سمت دمنده می کشند و در نهایت فضای خالی را با هوا پر می‌کنند. سپس ورودی های دستگاه بسته می شوند و هوا درون محفظه گیر می کند. روتورها تا زمانی که هوای داخل محفظه تمام و خارج نشود، به چرخش خود ادامه می‌دهند و اکسیژن تولید می کنند. لازم به ذکر است دمنده ها در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی هستند.

مکانیزم عملکرد بلوئر هوادهی - اب سازه

انواع مختلف بلوئر هوادهی

بلوئرها به 4 نوع اصلی تقسیم می‌شوند، که هر نوع ویژگی ها و مدل های مخصوص خود را دارند. در زیر به انواع این دستگاه ها اشاره شده است:

بلوئر هوادهی سانتریفیوژ

بلوئر سانتریفیوژ که به آن گریز از مرکز نیز می گویند دارای دیفیوزر های قابل تنظیم می‌باشد و قابلیت تنظیم هوای ورودی را دارد. این نوع از بلوئر ها بسیار مقاوم هستند و عملکرد ایمن و خوبی را از خود نشان می دهند. از مزایای بلوئر سانتریفیوژ می‌توان به هزینه نگهداری پایین، ایجاد فشار پایین، قیمت مناسب و تولید هوای فاقد روغن اشاره نمود. این نوع از بلوئر ها مدل های مختلفی دارند و می‌توان آنها را را براساس نیاز و سلیقه مخاطب طراحی کرد.

بلوئر هوادهی جا به جایی مثبت

بلوئر جا‌به‌جایی مثبت که به آن بلوئر روتس نیز گفته می‌شود، برای انتقال هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظرفیت بسیار بالایی دارد. این نوع بلوئر برای مواردی که جریان هوای کم و فشار بالایی دارند، بسیار مناسب است. از مزایای بلوئر جا به جایی مثبت می‌توان به استهلاک کم، مناسب بودن برای فشارهای بالا، قابل استفاده بودن در حجم های بالا و دامنه وسیع هوادهی اشاره کرد.

بلوئر توربو

بلوئر توربو نه تنها راندمان بالایی دارد بلکه فضای کمی را نیز اشغال می‌کند. این نوع بلوئر ها در برابر فشار و آلودگی حساس هستند و هزینه اولیه آنها بالا می‌باشد. اما این هزینه بالا در دراز مدت مفید و مناسب واقع می‌شود. از مزایای بلوئر توربو می توان به راندمان و بازدهی بالا و مصرف بهینه انرژی اشاره نمود. راندمان و بازدهی این نوع دستگاه بیشتر از مدل های دیگر است زیرا موتور آن سیستم انتقال نیرو از موتور تا پروانه ها را ندارد.

بلوئر ساید چنل

بلوئر ساید چنل هوای خروجی کمی تولید می‌کند و فقط در فشارهای پایین قابل استفاده است. این نوع بلوئر برای ظرفیت ها و حجم های پایین مناسب می‌باشد و بیشتر در مکان های کم فشار، حوضچه های کم عمق و محیط های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. از مزایای ساید چنل می توان به بدنه مقاوم، کیفیت بالا، تولید صدای کم، طول عمر بالا، نصب آسان، قیمت مناسب و استهلاک پایین اشاره نمود.

تفاوت انواع بلوئر

منبع: آبسازه absaze.com

امتیاز 5/5 از 1 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=1250

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *