آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مشکلات رشد جلبک ها در تصفیه خانه و منابع آبی

مشکل وجود جلبک ها در تصفیه خانه - آب سازه

جلبک‌ها موجودات زنده تک سلولی یا چند سلولی هستند که در محیط‌های آبی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، استخرها و حتی فاضلاب یافت می‌شوند.در حالی که برخی از جلبک‌ها برای اکوسیستم‌های آبی مفید هستند، رشد بیش از حد آنها می‌تواند منجر به مشکلات متعددی در تصفیه خانه‌ها و منابع آبی شود.یکی از مهم ترین مشکلات و نگرانی­ ها در سایت­های تصفیه­ خانه رشد بیش از حد جلبک­ ها می­باشد. مشکلات جلبک­ها در منابع آبی و تصفیه­ خانه ­ها مربوط به  تغییر در طعم، رنگ و بو، تغییر در ویژگی های بیولوژیکی و شیمیایی و تهدید سلامتی آبزیان و انسان می­باشد. عواملی که منجر به شکوفایی جلبکی می­ شوند، مواد مغذی، نیتروژن و فسفر هستند. مطالعات نشان می دهد که راه اصلی برای محدود کردن رشد جلبک­ها، کاهش بار فسفر در لاگون تا حد ممکن است.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

مشکلات ناشی از رشد جلبک‌ها

رشد بی‌رویه جلبک‌ها در تصفیه خانه‌ها و منابع آبی می‌تواند پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته باشد، از جمله:

  • کاهش کیفیت آب: جلبک‌ها می‌توانند طعم و بوی آب را تحت تاثیر قرار داده و آن را برای آشامیدن، کشاورزی و مصارف صنعتی نامناسب کنند.
  • تولید سموم: برخی از گونه‌های جلبک می‌توانند سموم خطرناکی تولید کنند که برای انسان‌ها، حیوانات و گیاهان سمی هستند.
  • انسداد لوله‌ها و فیلترها: جلبک‌ها می‌توانند در لوله‌ها، فیلترها و سایر تجهیزات تصفیه خانه‌ها و سیستم‌های آبرسانی رسوب کرده و باعث انسداد آنها شوند.
  • افزایش هزینه‌های تصفیه: کنترل رشد جلبک‌ها نیاز به مصرف مواد شیمیایی، انرژی و نیروی انسانی دارد که می‌تواند هزینه‌های تصفیه آب را افزایش دهد.
  • مرگ و میر آبزیان: تجزیه جلبک‌های مرگ یافته می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن محلول در آب شود که این امر می‌تواند به مرگ و میر آبزیان منجر شود.

مشکلات رشد جلبک در تصفیه خانه

اثرات ناشی از رشد جلبک در تصفیه­ خانه و سایر منابع آبی

شکوفایی جلبکی در تصفیه­ خانه فاضلاب، به ویژه در لاگون هوادهی، دارای مزیت کم و باعث ایجاد انواع مشکلات می شود:

TSS و BOD5 بالا: TSS بالا و BOD5 بالا با هم اتفاق می­افتد و به پیش می­رود. هر میلی­گرم از جلبک باعث افزایش 0.5 میلی­گرمی در BOD می­شود. TSS و BOD پساب به دلیل وجود جلبک در آن است که می­تواند بیشتر از چیزی که محاسبه شده باشد.

 اکسیژن کم: جلبک­ها در طول روز  تولید کننده و در شب مصرف کننده اکسیژن هستند. که در نتیجه  اکسیژن کمتری را برای استفاده باکتری های تصفیه­کننده باقی می­گذارند. از بین رفتن ناگهانی جلبک، چه طبیعی و چه بر اثر استفاده از مواد شیمیایی، می‌تواند باعث کاهش اکسیژن و کم شدن اکسیژن محلول (DO) شود.

تغییرات pH: جلبک­ها در طول روز باعث افزایش pH و در شب باعث کاهش pH می­شوند.

تخریب چرخه مواد مغذی: جلبک‌ها از آمونیاک و فسفر تغذیه می­کنند و پس از مرگ دوباره آن­ها را وارد آب می‌کنند.

ایجاد بوهای بد: DO پایین به همراه تخریب جلبک­ها باعث ایجاد بوی نامطبوع می­شود. طعم و بوی نامطبوع به دلیل آزادسازی ترکیب ­های خاص توسط جلبک­های در حال تجزیه نظیر ژئوسمین و متیل ایزوبورنئول است.

تولید لجن: پس از مرگ جلبک­ها به سمت پایین می­روند و در کف لاگون به صورت لجن جمع می­شوند.

آسیب به تاسیسات: جلبک­ها به  مرور در تمام سطوح و کف را فرا می­گیرند که باعث ورود جلبک­ها به لوله و تاسیسات تصفیه خانه شده که منجر به خوردگی، انسداد و گرفتگی می­شود.

آلودگی منابع آب: جلبک‌ها می‌توانند منابع آب را آلوده کرده و آنها را برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی نامناسب کنند.

از بین رفتن تنوع زیستی: رشد بی‌رویه جلبک‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن تنوع زیستی در آب‌های شیرین و دریایی شود.

ایجاد پدیده‌های اکولوژیکی مضر: رشد بی‌رویه جلبک‌ها می‌تواند منجر به ایجاد پدیده‌های اکولوژیکی مضر مانند شکوفایی جلبک‌ها شود که می‌تواند سموم خطرناکی تولید کند و برای انسان‌ها و حیوانات سمی باشد.

تغییر اقلیم: جلبک‌ها می‌توانند به تغییر اقلیم کمک کنند. برخی از گونه‌های جلبک متان تولید می‌کنند که یک گاز گلخانه‌ای قوی است.

پدیده شکوفایی جلبک در لاگون های تصفیه - آب سازه

انواع جلبک در تصفیه خانه

به طور کلی دو نوع جلبک، سبز و آبی در تصفیه­خانه ها شروع به رشد می­کنند. هر کدام دارای ویژگی های ظاهری خاص خود هستند. در ذیل به هر کدام پرداخته ایم:

جلبک سبز: همانطور که از نامش پیداست ظاهری سبز به تصفیه خانه می­بخشد. وجود آن­ها به طور کلی مفید و نشان دهنده عملکرد مناسب لاگون می­باشد.

جلبک آبی: یک نوع جلبک رشته­ای است که به دلیل پایین بودن نرخ pH به مواد مغذی (افزایش مواد مغذی) تشکیل می­شود. گونه­ های جانوری بالاتر از جلبک سبز تغذیه می­کنند و بنابراین این جلبک می­تواند زنده بماند و رشد کند. ظاهر شدن این نوع جلبک در لاگون نشان دهنده ایجاد مشکل در لاگون است.

عوامل رشد جلبک در تصفیه خانه ها منابع آبی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در بیشتر حوضچه های تصفیه آب و منابع آبی به­وجود می­آید، مشکلات جلبک های مختلف از جمله جلبک های سبز آبی می­باشد. به طور کلی، افزایش دما از مهم ترین دلایل برای رشد این جلبک­ ها به شمار می­رود. از عوامل مهم رشد جلبک­ ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد مغذی

مواد مغذی مانند فسفر و نیتروژن، برای رشد گیاه ضروری هستند. در نتیجه ورود بیش از حد آن­ها به منابع آبی مانند لاگون­های تصفیه­خانه، دریاچه ­ها و برکه­ ها باعث ایجاد پدیده­ای به نام آلودگی مواد مغذی می­شوند. به طور کلی بیشتر این مواد مغذی از طریق رواناب­های کشاورزی، از طریق شست­شوی کودهای مختلف وارد منابع آبی می­شوند.

افزایش دما

سیانوباکتری­ها در دمای بالا سریع­تر رشد می­کنند و باعث ایجاد پدیده شکوفایی جلبکی می­شوند. این پدیده یک چرخه رشد برای این باکتری­ها به وجود می­آورد. به این ترتیب که با ضخیم شدن جلبک­ ها نور بیشتری را دریافت می­کنند که منجر به افزایش رشد این باکتری می­شود.

سکون آب

راکد بودن یا سرعت پایین آب باعث ایجاد جریان آب گرم در سطح می­شود که درنهایت موجب ایجاد شکوفایی جلبکی می­شود. خشکسالی، استخراج آب برای مصارف کشاورزی و نوشیدنی، تغییر آبراه­های طبیعی از طریق سدسازی همگی از عوامل راکد شدن آب و یا کاهش سرعت جریان می­باشند.

تغییرات اقلیمی

تغییر اقلیم باعث افزایش دوره­های خشکسالی و دفعات آن می­شود. همچنین تغییر اقلیم منجر به شکل­ گیری باران­های شدید شده که با افزایش رواناب سطحی در زمین­های کشاورزی، فضای سبز و غیره همراه بوده که از منابع اصلی مواد مغذی هستند.

نور خورشید

جلبک‌ها برای فتوسنتز به نور خورشید نیاز دارند. به همین دلیل، رشد آنها در مکان‌هایی که نور خورشید به طور مستقیم به آب می‌رسد، بیشتر است.

دمای آب

دمای آب نیز بر رشد جلبک‌ها تاثیر می‌گذارد. برخی از گونه‌های جلبک در دمای گرم و برخی دیگر در دمای خنک رشد می‌کنند.

pH آب

pH آب نیز بر رشد جلبک‌ها تاثیر می‌گذارد. برخی از گونه‌های جلبک در آب اسیدی و برخی دیگر در آب قلیایی رشد می‌کنند.

عوامل موثر بر رشد جلبک ها در منابع آب - آب سازه

کنترل رشد جلبک­ها

وجود تنها 0.1 mg/l فسفر در آب سبب ایجاد پدیده شکوفایی جلبکی در لاگون شده بنابراین کنترل غلظت فسفر مهم ترین عامل کنترل رشد جلبک­ها است. برای پیشگیری از تشکیل جلبک در تصفیه خانه و یا سایر منابع آبی، بهترین راه کنترل از مبدا است. تبیین قوانین سختگیرانه برای کارخانه­ ها و صنایعی که دارای پساب­هایی با غلظت بالای فسفر هستند می­تواند نقش بسزایی در کنترل رشد جلبک ­ها داشته باشد. تصفیه در مبدا می­تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری شکوفایی جلبک در سایت تصفیه خانه باشد.

افزایش سن لجن یکی از عوامل تشکیل جلبک در تصفیه­ خانه می­باشد. بالا رفتن سن لجن موجب تولید گاز H2S که این گاز لجن­ها را با خود به سطح آب می­آورد. افزایش نرخ لجن دفعی، کاهش دوره دفع لجن و همچنین استفاده از مواد منعقد کننده و هوادهی می­تواند نقش کمک کننده در جلوگیری از رشد جلبک­ها داشته باشد.

راه حل مقابله با پدیده شکوفایی جلبکی

روش­ های فیزیکی

افزایش اختلاط و هوادهی یکی از راه حل­های موثر در مقابله با رشد جلبک­ها است. علاه بر هوادهی حذف فیزیکی جلبک ها از سطح مخزن با استفاده از آشغالگیر و صافی می­تواند در کاهش جلبک­ها موثر باشد. همچنین می­توان از کاور بر روی سطح لاگون به همراه هوادهی استفاده کرد. با این روش تا 60% درصد از جلبک­ها را می­توان در دو روز حذف کرد.

روش­ های شیمیایی

استفاده از علف­کش ها و جلبک کش ­ها، سولفات مس و سایر مواد منعقد کننده از روش­های شیمیایی مرسوم برای حذف جلبک­ها به شمار می­روند. در این روش پس از مرگ جلبک­ها در ته لاگون ته نشین می­شوند که تصفیه مکانیکی را الزامی می کند.

انواع جلبک موجود در تصفیه خانه - آب سازه

روش ­های بیولوژیکی

با استفاده از رشد کنترل شده باکتری­ها می توان بر روی پدیده جلبکی اثر گذاشت. رشد باکتری­ها در محیط جلبکی یک راه حل ایمن و کاربردی برای حذف جلبک­ها است. امروزه استفاده از محصولات زیستی غیر سمی و دوست­دار محیط زیست برای حذف جلبک ­ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است چرا که این محصولات عاری از علف­کش­ها و مواد شیمیایی هستند.

باکتری­ها برای استفاده از کربن و نیتروژن با جلبک­ها وارد رقابت می­شوند. در شرایط محیطی مناسب باکتری­ها با سرعت بیشتری رشد می­کنند و باعث مرگ جلبک­ها می­شوند. در نهایت لاگون بدون استفاده از مواد شیمیایی و سمی از جلبک پاک می­شود. رشد دادن کنترل شده برخی از گیاهان مانند عدسک آبی و یا سنبل می‌تواند به حذف جلبک­ها کمک کند. همچنین استفاده از ماهیانی مانند کپور موجب کاهش حجم جلبک­ها در منابع آبی می­شود.

سخن پایانی

رشد جلبک‌ها در تصفیه خانه‌ها و منابع آبی مشکلی جدی است که می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای انسان و محیط زیست داشته باشد.

با اقداماتی در سطوح مختلف مانند آگاهی‌رسانی، قانونگذاری، پژوهش و توسعه و همکاری بین‌المللی می‌توان این مشکل را کنترل کرد و از منابع آب برای نسل‌های آینده محافظت کرد.

امتیاز 5/5 از 1 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3389

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *