آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

4 مرحله ساخت و طراحی تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

چهار مراحل ساخت و طراحی تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب صنعتی - آب سازه

 پساب تولید شده در صنایع دارای آلودگی های متنوع و خطرناکی است که نیاز به انجام تصفیه مناسب قبل از ورود به محیط­ زیست دارد. برخی از پساب­ ها شامل نفت و روغن، شامل برخی ترکیبات سمی مانند سیانید و پساب تولید شده از صنایع غذا و نوشیدنی شامل آلاینده­ های زیست تجزیه پذیر می­شوند. از آنجایی که پساب صنعتی شامل آلاینده­ های مختلفی می­ شود، بنابراین شناخت کامل آلاینده ­ها، دبی پساب، شاخص ­های ورودی و خروجی مد نظر برای طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی اهمیت بسزایی دارد.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

پارامترهای طراحی تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

ویژگی­های فاضلاب خروجی از پساب صنایع در طراحی واحد تصفیه خانه فاضلاب صنعتی بسیار حائز اهمیت است. مهمترین ویژگی، دبی پساب خروجی از کارخانه می­باشد که بر روی اندازه کل سایت و ابعاد بخش ­های مختلف تصفیه­ خانه و لوله ­ها اثر گذار است. شاخص ­های فیزیکی فاضلاب خروجی مانند pH، رنگ، بو دما، جامدات معلق، نفت و روغن نشان­ دهنده آلودگی بالای پساب خروجی می­باشد که وجود این مواد استفاده از پکیج  تصفیه فاضلاب صنعتی را الزامی می­کند.

ویژگی­های شیمیایی پساب مانند مواد آلی، معدنی، BOD، COD در ورودی و خروجی می­تواند بر طراحی تصفیه­ خانه فاضلاب صنعتی را اثر گذار باشد. حذف مواد معدنی مانند کلر، نیتروژن، فلزات سنگین، سیانید، فسفر و سولفور باید در نظر گرفته شود تا از تولید جلبک و لجن بیش از حد جلوگیری شود.

پیش از تصفیه باید به چه سوالاتی پاسخ داده شود؟

  • از چه استانداردهای ملی و یا بین المللی برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی باید پیروی شود؟
  • از چه روشی برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده شود؟
  • حجم آلودگی درون فاضلاب صنعتی چقدر است؟
  • آیا کارخانه قصد توسعه در سال­های اینده را دارد و آیا این موضوع بر کیفییت و کمیت فاضلاب خروجی اثر گذار است؟
  • چقدر هزینه برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی قرار است پرداخت شود؟
  • چه حجمی از زمین برای احداث تصفیه خانه فاضلاب در دسترس است؟

 

طراحی یک تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب صنعتی - آب سازه

مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

روش تصفیه فاضلاب صنعتی باتوجه به پساب تولید شده متفاوت است. پساب وارد تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شده و پس از طی مراحل مختلف و انجام فرآیندهای مختلف تصفیه می­شود. اما به طور کلی تصفیه فاضلاب صنعتی شامل مراحل زیر می­شود:

پیش تصفیه

جداسازی ذرات بزرگ مانند پارچه، کاغذ، پلاستیک، چوب و غیره پیش از ورود به تصفیه خانه ضروری است. این کار مانع از آسیب رسیدن به تجهبزات و همچنین کاهش زمان فرآیند تصفیه می­شود. این مرحله شامل تجهیزات مختلف مانند آشغالگیرها، ته نشینی و دانه­ گیری درون تصفیه خانه فاضلاب صنعتی می­شود.

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی - آب سازه

تصفیه اولیه در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

در این مرحله هدف از تصفیه حذف ذرات معلق و  قابل ته نشینی مانند مواد آلی است. در این مرحله روش­های فیزیکی و شیمیایی برای تصفیه فاضلاب صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرند. برخی از این فرایندها شامل موارد زیر می شود:

  • شناورسازی : زمانی که میزان چربی و روغن در فاضلاب صنعتی زیاد باشد، از هوادهی برای به سطح آوردن چربی-ها استفاده می­شود و با استفاده از کفاب گیر از پساب حذف می­شوند. این سیستم به نام چربی گیر در ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنعتی بکار می رود.
  • انعقاد و لخته سازی : این مرحله شامل اضافه کردن مواد شیمیایی به منظور تسریع در فرآیند ته نشینی می­باشد که موجب حذف ذرات به روش ته نشینی می­شود. از مواد منعقد کننده مختلف و همچنین پلی الکترولیت ها می توان در تصفیه خانه بهره برد.
  • خنثی سازی: در این مرحله pH پساب در رنج 6 تا 9 کنترل می­شود.
  • ته نشینی اولیه: این مرحله شامل استفاده از یک لاگون به منظور کاهش سرعت پساب برای ته نشینی آن می­شود.

تصفیه ثانویه در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

در این مرحله سایر آلاینده­های باقی­مانده به روش بیولوژیکی حذف می­شوند. فرایندهای مورد استفاده در این مرحله شامل موارد زیر می شود:

  • لجن فعال: این فرایند از باکتری­ها و هوا برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می­کند و به تجزیه و هضم مواد آلی می پردازند. طراحی تصفیه خانه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال بسیار رایج است. در این فرایند حجم زیادی از ترکیبات آلی از فاضلاب حذف می شود.
  • راکتور ناپیوسته متوالی SBR: این فرایند یکی از زیر مجموعه­ های رشد معلق است که برای حجم­های کم فاضلاب استفاده می­شود. تمام عملیات­های هوادهی، فعالیت باکتری­ها، ته نشینی دریک مخزن اتفاق می­افتد. در صورت اعمال برخی اصلاحات این فرایند می­تواند نیتروژن و فسفر را از پساب حذف کند.
  • لاگون هوادهی: در این لاگون هوادهی مصنوعی به منظور تسریع فرایند تصفیه انجام می­شود.
  • صافی چکنده:  معمولا از این فرایند برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب خانگی و یا صنعتی استفاده می­شود.

بیشتر بخوانید: انواع روش تصفیه هوازی فاضلاب

تصفیه ثانویه فاضلاب صنعتی در تصفیه خانه - آب سازه

تصفیه پیشرفته در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

هدف از این مرحله تصفیه نهایی پساب برای رسیدن به کیفیت بالاتر و حد استاندارد تعیین شده برای استفاده مجدد و یا تخلیه در منابع ابی است.

  • بیوراکتور غشایی: این فرایند ترکیبی از فرایند لجن فعال و فیلترهای غشایی می­باشد. تصفیه بیولوژیکی در لاگون هوادهی انجام شده و سپس فیلتر غشایی که معمولا در آن از میکروفیلتراسیون استفاده می­شود، ذرات معلق و کلوییدی را جدا می­کند.
  • فیلترهای غشایی: در این فرایند از فشار جانبی برای عبور پساب صنعتی از فیلترهای غشایی استفاده می­شود. این فیلترها به آب پاک اجازه عبور داده و ذرات دیگر را جدا می­کنند. فیلترهای غشایی با توجه به سایز روزنه­ ها دسته بندی می­شوند که شامل فرایند میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس می­شوند. معمولا برای بهره برداری بهتر ترکیبی از این فیلترهای غشایی بازده بالاتری از خود نشان داده­اند.
  • اشعه UV: یک فرایند عالی برای ضدعفونی کردن پساب صنعتی خروجی می­باشد. این فرایند هیچ محصول جانبی بر جای نمی­گذارد و کیفیت آب را حفظ می­کند.
  • اکسیداسیون پیشرفته: این فرایند بر اساس تولید رادیکال هیدروکسیل باعث اکسید کردن مواد آلی در فاضلاب می شود. اکسیداسیون پیشرفته شامل فرایندهای مختلفی از جمله اوزوناسیون، فتوکالیست، فنتون و غیره می­شود. این فرایندها هیچگونه لجن تولید نمی­کنند که باعث می­شود به تصفیه بیشتر  لجن و یا جابجایی لجن نیازی نباشد.

 

تصفیه پیشرفته در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی - آب سازه

انتخاب فرآیند مناسب

طراحی واحد تصفیه خانه فاضلاب صنعتی براساس کیفیت و کمیت پساب تولید شده در صنایع با توجه به pH، TSS، COD و غیره متفاوت است. انتخاب فرآیند مناسب با توجه به استانداردهای مورد نیاز، مواد شیمیایی موجود در پساب خروجی، زمین در دسترس و نوع تجهیزات دارای پیچیدگی­های خاص و دارای چالش­های مختلف و با جزییات زیاد است که  به افراد متخصص و باتجربه برای انتخاب فرایند مناسب نیازمند است.

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی

در دنیای صنعتی امروز، حجم پساب ورودی و همچنین غلظت مواد آلاینده خروجی از پساب­ ها در حال افزایش است. ورود آن­ بدون تصفیه به محیط آبی سبب آلودگی محیط­ زیست، آلودگی منابع آبی و شیوع بیماری­های متعدد و جهش ژنتیکی می‌­شود. بنابراین دولت­ها در کشورهای مختلف قوانین سخت گیرانه­ ای برای تخلیه فاضلاب صنعتی به محیط وضع کردند. همچنین وجود دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی برای هر صنعت به یک اجبار تبدیل شده تا پساب تولیدی خود را به حد استانداردهای تعیین شده برای استفاده مجدد، ورود به رودخانه، دریاچه و سایر منابع آبی برسانند.

فواید و منافع تصفیه فاضلاب صنعتی

  • کاهش هزینه تامین آب، با استفاده مجدد از آب بازیافتی
  • کاهش مصرف بیش از حد آب در صنعت
  • حذف هزینه اتقال و تصفیه در خارج از محل
  • رعایت استانداردهای تعیین شده توسط دولت و اجتناب از پرداخت جریمه­ های سنگین
  • حفظ منابع آبی در برابر آلودگی­ها
  • کاهش استفاده از آب تصفیه شده در صنایع
  • حفاظت از حیوانات و پرنده­ها در برابر شیوع بیماری­های مختلف

 

فواید احداث تصفیه خانه صنعتی - آب سازه

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نسخه کوچک شده تصفیه خانه فاضلاب صنعتی است.  برای کارخانه ها و مراکز صنعتی که دسترسی به شبکه جمع آوری فاضلاب صنعتی ندارند و یا شهرک های صنعتی که در آن ها تصفیه خانه فاضلاب صنعتی تاسیس نشده است استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی ضروری است.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی همه واحد های یک تصفیه خانه فاضلاب صنعتی را دارا می باشد. حتی می تواند به طور اختصاصی برای هر صنعت فاضلاب خروجی آن را تصفیه کند. این پکیج ها به صورت اختصاصی برای پتروشیمی، فولاد، کارخانه ها، کشتارگاه، کارواش، قالیشویی و غیره قابل بهره برداری می باشند.

امتیاز 5/5 از 1 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3453

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *