آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع روش تصفیه هوازی فاضلاب

انواع روش تصفیه هوازی فاضلاب - آب سازه

برای طراحی انواع پکیج تصفیه فاضلاب ابتدا باید نوع روش و فرایند تصفیه فاضلاب را تعیین بکنیم. روش های تصفیه فاضلاب شامل فرایند هوازی و بی هوازی می شود. با استفاده از تعیین نوع فاضلاب، مقدار فاضلاب و ظرفیت پکیج، می توان نوع پکیج تصفیه فاضلاب و روش تصفیه فاضلاب را تعیین کرد. در تصفیه هوازی فاضلاب از روش هایی مانند EAAS، MBBR، MBR، IFAS و A2O برای پکیج های تصفیه فاضلاب استفاده می شود. در ادامه به طور خلاصه هر کدام توضیحاتی داده ایم.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

فرایند تصفیه هوازی فاضلاب چیست؟

در روش تصفیه هوازی فاضلاب با استفاده از سیستم هوادهی همچون دیفیوزر و بلوئر، اکسیژن مورد نیاز برای تغذیه میکروارگانیسم های فاضلاب تامین می شود. با استفاده از این باکتری ها، می توان مواد آلی موجود در فاضلاب را با راندمان بسیار بالا حذف کرد. روش های تصفیه هوازی بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به نوع فاضلاب، برای پکیج تصفیه فاضلاب انتخاب می شوند. در ادامه به برخی از این فرایندهای تصفیه هوازی اشاره کرده ایم. از مهمترین این روش ها، روش EAAS، A2O، MBBR، IFAS و …. می باشد.

بیشتر بخوانید: انواع تصفیه فاضلاب بی هوازی 

فرایند تصفیه هوادهی گسترده (EAAS)

فرایند تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده (EAAS) یا لجن فعال یکی از پر کاربرد ترین روش های تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش هوازی است. در این روش میکروارگانیسم‌های رشد معلق برای مواد تجزیه پذیر استفاده می‌شوند. هوادهی، اختلاط هوا و مایع، وسیله ای است، که برای سرعت بخشیدن به واکنش های درگیر در این روش مورد استفاده قرار می­گیرد. سیستم هوادهی گسترده شامل فرایند ته نشینی اولیه، هوادهی با کمک بلوئر و دیفیوزر، زلال سازی، ضدعفونی کننده با پکیج کلریناتور و واحد دفع لجن می شود.

فرایند تصفیه هوازی فاضلاب به روش eaas - آب سازه

فرایند تصفیه هوازی MBBR بستر متحرک

 بیوراکتور بستر متحرک یا تصفیه فاضلاب به روش MBBR یکی از زیر مجموعه های فرایند لجن فعال است که از روش های هوازی تصفیه فاضلاب به شمار می رود. اگر “بخش عمده” بار آلودگی باید دفع شود (به عنوان وسیله ای برای کاهش هزینه) یا اگر مقررات تخلیه قابل اجرا به اندازه کافی سختگیرانه نباشد، می­توان از این روش استفاده کرد. با استفاده از این روش می­توان راه حل های پیشرفته تصفیه فاضلاب را برای بازارهای صنعتی و شهری از قبیل پکیج تصفیه فاضلاب ویلا و غیره ارائه داد. این راه حل ها به طور قابل توجهی ظرفیت و کارایی تصفیه خانه های فاضلاب موجود را افزایش می دهد. این روش امکان دستیابی به نتایج بازدهی خوب از دفع با مصرف کم انرژی را فراهم می‌کند. این فرآیند برای حذف مواد آلی و نیتریفیکاسیون استفاده می شود.

سیستم Moving Bed Biofilm Reactor (MBBR) یکی از روش های نوین تصفیه فاضلاب است که در واقع فرایند بهبود یافته فرایند لجن فعال است. در این فرایند میکرواورگانیسم های تجزیه کننده به پکینگ مدیا موجود در فاضلاب می چسبند. این مدیا ها در فاضلاب در واقع یک نوع فرایند رشد چسبنده را درون راکتور لجن فعال به وجود می آورند. بیوفیلم روی سطح مدیا رشد کرده و همراه با فاضلاب درون مخزن جابجا می شود و زیست توده به وجود می آید بیومدیا توسط هوادهی کارآمد به وسیله دیفیوزر ها درون فاضلاب معلق هستند و یک مکان مناسب برای زیست توده به وجود می آورند. این زیست توده درون مخزن باقی می ماند و با لجن ته نشین شده خارج نمی شود.

فرایند تصفیه هوازی فاضلاب به روش mbbr - آب سازه

فرایند تصفیه هوازی IFAS با پکینگ مدیا ثابت

تصفیه فاضلاب به روش IFAS یکی از روش های ارتقا یافته روش لجن فعال است که بازدهی بیشتری به فرایند رشد معلق دارد. در واقع این روش ترکیبی ار روش رشد معلق و رشد چسبیده است. باکتری های هوازی در این روش هم به صورت معلق و همم چسبیده تصفیه فاضلاب را انجام می دهند. روش تصفیه فاضلاب IFAS در هنگامی که نمی توان حجم مخزن هوادهی را بزرگ طراحی کرد مانند پکیج تصفیه فاضلاب و میزان بار آلایندگی زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش پکینگ مدیا به درون مخزن هوادهی ریخته می شود تا بستری مناسب برای رشد میکرو ارگانیسم ها فراهم کند. صفحات مدیا از جنس پلی اتیلن و یا پی وی سی به صورت معلق و یا ثابت درون مخزن هوادهی تعبیه می شوند. پس از تشکیل زیست توده بر روی مدیا به دلیل وزت زیاد از مدیا جدا شده و در کف مخزن ته نشین می شوند. به این ترتیب مدیا دوباره برای تشکیل یک زیست توده دیگر اماده می شود. افزایش سرعت تصفیه فاضلاب، امکان نیترات زدایی، کاهش هزینه ها به دلیل کاهش حجم مخزن از مهم ترین مزایای روش IFAS می باشد.

فرایند تصفیه هوازی فاضلاب به روش ifas - آب سازه

فرایند تصفیه هوازی به روش MBR

فرایند تصفیه فاضلاب به روش MBR ترکیبی از تصفیه هوازی و فیلتر های غشایی است. غلظت زیست توده بالاتر، حذف زلال ساز ثانویه و افزایش کیفیت پساب تصفیه شده از مزیت های این روش نسبت به روش مرسوم هوادهی است. استفاده از این پکیج ها هم برای تصفیه پساب صنعتی و هم پساب شهری مناسب است. انتخاب تجهیزات در این روش  به پساب ورودی، مصرف برق، توسعه در آینده و هزینه های سرمایه اولیه بستگی دارد.

فرایند تصفیه هوازی فاضلاب به روش mbr - آب سازه

فرایند تصفیه هوازی به روش A2O

تصفیه فاضلاب به روش A2O هنگامی که غلظت فسفر و نیتروژن درون فاضلاب زیاد باشد استفاده می شود بنابراین از این روش بیشتر در تصفیه فاضلاب های صنعتی استفاده می شود. این روش ترکیبی از روش های هوازی، بی هوازی و غیر هوازی است. در این روش ابتدا فاضلاب وارد مخزن بی هوازی شده  تا نیتریفیکاسیون و حذف ترکیبات نیتروژن دار صورت پذیرد. سپس فاضلاب وارد مرحله غیر هوازی شده که در آب غلظت اکسیژن به شدت کاهش می یابد و در نهایت در مرحله هوازی توسط فرایند دی نیتریفیکاسیون فقط گاز نیتروژن باقی می ماند.

فرآیند تصفیه هوازی به روش SBR

تصفیه فاضلاب به روش SBR یک فرآیند است که در آن برای بهبود کیفیت فاضلاب از راکتور ناپیوسته متوالی استفاده می شود. این سیستم یکی از انواع فرآیند تصفیه فاضلاب است که در شرایط هوازی تصفیه را انجام داده و در مرکز آن یک راکتور ناپیوسته متوالی (SBR) وجود دارد. این فرآیند به نوعی فرآیند لجن فعال بوده که تمام فازهای تصفیه بیولوژیکی آن در یک مخزن انجام می پذیرد. این سیستم با سایر فرآیند های لجن فعال یک تفاوت اصلی دارد که آن عدم نیاز به مخازن جداگانه برای هوادهی و ته‌نشینی می باشد.

امتیاز 5/5 از 4 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=5365

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *