آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع سیستم هوادهی در تصفیه فاضلاب

انواع هوادهی در تصفیه فاضلاب - آب سازه

هوادهی فاضلاب زمانی اتفاق می‌افتد که هوا مستقیماً به فاضلاب اضافه می‌شود، که امکان تخریب زیستی هوازی هر آلاینده موجود در داخل را فراهم می‌کند. فرایند هوادهی جزء ضروری تصفیه فاضلاب است. مزیت اصلی استفاده از هوادهی این است که یک روش طبیعی برای خلاص شدن از شر آلاینده های موجود در آب است. زیرا مواد شیمیایی مورد استفاده در سایر سیستم‌های تصفیه در مقادیر زیاد می‌توانند مضر باشند. از سوی دیگر، فرآیند هوادهی از میکروارگانیسم‌هایی استفاده می‌کند که از قبل در فاضلاب وجود دارند تا آلاینده‌ها را تجزیه کنند.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

سیستم هوادهی چیست؟

هنگامی که فرآیند هوادهی اتفاق می افتد، اکسیژن برای تصفیه و تثبیت فاضلاب در اختیار باکتری ها قرار می گیرد. این باکتری برای انجام فرآیند تجزیه زیستی به اکسیژن نیاز دارد. هنگامی که باکتری با اکسیژن کافی تامین شود، تمام مواد آلی که از کربن تشکیل شده است را به آب و دی اکسید کربن تجزیه می کند. هوادهی فاضلاب در مقایسه با سایر گزینه ها بسیار موثر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و برای محیط زیست عالی است.

انواع سیستم های هوادهی

دو نوع اساسی از سیستم های هوادهی وجود دارد که می توان از آنها در تاسیسات تصفیه فاضلاب استفاده کرد. این سیستم شامل هوادهی حباب دار (diffused-bubble aerator) و هوادهی اسپری (spray aerator) می شود. درک تفاوت بین این نوع هواده ها مهم است زیرا هر سیستم به طور متفاوتی عمل می کند و مزایای خاص خود را دارد.

 انواع سیستم هوادهی در تصفیه لجن فعال - آب سازه

هوادهی حباب‌دار دیفیوزر (diffused-bubble aerator)

دیفیوزر احتمالاً محبوب‌ترین نوع سیستم هوادهی است که از محفظه‌های متعدد و همچنین پخش‌کننده‌ای تشکیل شده است که هوا از آن عبور می‌کند. دیفیوزر حباب های کوچکی ایجاد می کند که در هر محفظه جریان می یابد. حباب ها حامل مواد شیمیایی و آلاینده هایی هستند که شما سعی دارید از شر آنها خلاص شوید. هنگامی که آلاینده ها از طریق کل سیستم دریچه جریان پیدا می کنند، به هوای بیرون فرستاده می شوند. تعداد بیشتری از محفظه ها در هواده حباب امکان سیستم کارآمدتر را فراهم می کند. تعداد کمی از این دیفیوزرها مجهز به یک سوئیچ هستند که در صورت نیاز، زنگ هشدار را خاموش می کند. در حالی که انواع مختلفی از هواده های دیفیوزر وجود دارد، هر کدام به روشی مشابه عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: دیفیوزر هوادهی چیست؟

مزایای اصلی استفاده از هواده دیفیوزر

  • می توان به طور موثر با مخازن عمیق استفاده کرد
  • طراحی انعطاف پذیر داشته باشید
  • کارایی بهتری نسبت به سایر انواع سیستم های هوادهی ارائه می دهد
  • مدیریت دمنده آسان است
  • نیازهای تعمیر و نگهداری کم همراه با اثرات زیست محیطی کم
  • بسیار با دوام، که طول عمر را ارائه می دهد
  • عملکرد ثابت در آب و هوای شدید

مشکلات اصلی هواده دیفیوزر

  • هزینه های اولیه بالا
  • پیچیدگی بالاتر نسبت به سیستم های دیگر
  • راندمان پایین در مخازن کم عمق
  • مستعد رسوب
  • در محیط های بدتر اثربخشی کمتری داشته باشید

 

هوادهی حباب‌دار دیفیوزر (diffused-bubble aerator) - اب سازه

هوادهی به صورت اسپری (spray aerator)

هوادهی اسپری نوعی سیستم است که برای خلاص شدن از شر مقادیر کم آلاینده های فرار طراحی شده است. هنگام استفاده از این سیستم خاص، آب در بالای سیستم وارد و از سر اسپری در یک غبار بسیار ریز تشکیل می شود. آبی که توسط یک هوادهی اسپری می شود در زیر سرهای اسپری جمع آوری می شود. سپس آلاینده های جمع آوری شده رها می شوند و به بیرون تخلیه می شوند.

مزایای استفاده از هواده اسپری

  • این نوع سیستم به ویژه در خلاص شدن از شر آلاینده های فرار مانند رادون موثر است
  • این یک سیستم بسیار ساده است که نگهداری آن آسان است
  • به اکسید شدن منگنز و آهن کمک می کند
  • به طور موثر میزان اکسیژن محلول در آب را افزایش می دهد
  • در مقایسه با سایر سیستم های هوادهی نسبتاً مقرون به صرفه است
  • معمولاً فضای زیادی را اشغال نمی کند

معایب استفاده از هواده اسپری

  • این سیستم ها زمانی که سعی می کنید مقادیر زیادی فاضلاب را تصفیه کنید کارایی کمتری دارند
  • در مقایسه با سیستم های دیگر در این مقاله، دامنه آنها محدودتر است
  • اگر آب حاوی مقادیر زیادی آهن و منگنز باشد، ممکن است نیاز به تمیز کردن منظم سرهای اسپری داشته باشد.

 

هوادهی به صورت اسپری (spray aerator)

تعمیر و نگهداری سیستم های هواده

هنگامی که یک سیستم هوادهی را انتخاب کردید، احتمالاً می خواهید تعمیر و نگهداری منظم سیستم مورد نظر خود را انجام دهید. نگهداری از سیستم هوادهی بسیار مهم است زیرا عدم تعمیر و نگهداری باعث می شود سیستم بسیار کمتر کارآمد شود که هزینه های عملیاتی شما را افزایش می دهد. اگر یک هوادهی حباب دار دیفیوزر را انتخاب کنید، دمنده باید با تعویض فیلترهای هوای قدیمی با فیلترهای جدید و با روغن کاری موتور، به طور مداوم نگهداری شود. اکیداً توصیه می‌شود که نوعی دفترچه گزارش از تمام تعمیراتی که در طول سال‌ها انجام می‌دهید تهیه کنید. این دفترچه گزارش همچنین باید شامل سوابق نتایج آزمایش آب شما باشد که به شما امکان می دهد کارایی سیستم هوادهی را پیگیری کنید.

اگر می خواهید از تجمع زنگ زدگی، جلبک ها و گوگرد خلاص شوید، تمیز کردن مخازن داخل سیستم هوادهی، لازم است. همه این مواد می توانند کارایی سیستم شما را کاهش دهند. اگر از این دستورالعمل های نگهداری پیروی کنید، باید بتوانید سیستم هوادهی خود را در شکل عالی نگه دارید، که باعث افزایش طول عمر سیستم می شود و همچنین به شما امکان می دهد در هزینه تعمیرات صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید: بلوئر هوادهی چیست؟

چرا در تصفیه فاضلاب نیاز به هوادهی است؟

اگر می خواهید هزینه ها را کاهش دهید و مطمئن شوید که فرایند تصفیه شما تا حد امکان سازگار با محیط زیست است، استفاده از سیستم هوادهی برای تصفیه فاضلاب بسیار مهم است. با استفاده از روش لجن فعال تصفیه فاضلاب، می توان بدون نیاز به استفاده از هر گونه مواد شیمیایی از شر آلودگی های موجود در فاضلاب خلاص شد که برای محیط زیست بهتر است. فرآیند لجن فعال نیز بسیار کارآمد است و می تواند در زمان و هزینه قابل توجهی در تصفیه فاضلاب صرفه جویی کند.

اگر اکسیژن با سیستم هوادهی انتخابی شما به طور مساوی و در مقادیر مناسب توزیع شود، مواد آلی موجود در فاضلاب به مواد بی ضرر تجزیه می شود. سایر روش‌های تصفیه فاضلاب مؤثرتر بوده و معمولاً برای محیط زیست مضر هستند. ضروری است که فاضلاب را به طور موثر تصفیه کنید زیرا این توانایی را به شما می دهد تا قبل از اینکه آب به محیط بازگردانده شود، تا حد ممکن مواد معلق را از آب حذف کنید. هنگامی که مواد جامد در آب باقی می‌مانند، در نهایت شروع به پوسیدگی می‌کنند، که فرآیندی است که اکسیژن مجاور را مصرف می‌کند.

این اکسیژن برای حیوانات و گیاهانی که در آب زندگی می کنند ضروری است و به همین دلیل آب آلوده برای محیط زیست بسیار مضر است. اگر می خواهید مطمئن شوید که روش تصفیه فاضلاب شما موثر است، به شدت توصیه می شود که از سیستم هوادهی استفاده کنید. اگر آب را به درستی تصفیه نکنید، مواد جامد قبل از فرستادن آب به محیط از بین نخواهند رفت، که می تواند آسیب قابل توجهی به محیط زیست وارد کند.

اهمیت استفاده از سیستم های هوادهی - آب سازه

نحوه انتخاب سیستم هواده مناسب برای تصفیه فاضلاب

هنگامی که می‌خواهید سیستم هوادهی مناسب را برای نیازهای تصفیه فاضلاب خود انتخاب کنید، برخی از عواملی که تعیین می‌کنند کدام گزینه بهترین است عبارتند از:

  • اهداف هزینه نگهداری، هزینه انرژی و هزینه سرمایه شما
  • حجم کل فاضلاب
  • نیازهای اکسیژن برای فاضلاب
  • آب و هوا
  • الزامات کارایی
  • اندازه مخزن
  • اهداف کاهش تعمیر و نگهداری شما

چرا انتخاب صحیح سیستم هوادهی بسیار مهم است؟

هنگام انتخاب سیستم هوادهی، مطمئن شوید که سیستم تعیین شده با اندازه های مختلف مخزن چقدر موثر خواهد بود. به عنوان مثال، هواده های حباب دار (دیفیوزر) در هنگام استفاده با مخازن کوچک کارایی کمتری دارند. همچنین مهم است که تعیین کنید چه مقدار فاضلاب را در یک زمان معین باید تصفیه کنید. هوادهی های اسپری معمولاً قادر به تصفیه فاضلاب به اندازه هواده های حباب دار نیستند.

امتیاز 5/5 از 2 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=3271

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *