آب سازه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پارچه فیلتر پرس مناسب را چگونه انتخاب کنیم و انواع آن کدامند؟

انتخاب پارچه فیلتر پرس - آب سازه

انتخاب پارچه فیلتر پرس نقش بسیار مهمی در فیلتراسیون فاضلاب و طراحی فیلتر پرس، دارد. برای اطمینان از فیلتراسیون شفاف، کیک فیلتر خشک و چرخه فیلتر کوتاه باید در انتخاب پارچه مناسب برای فیلتر پرس، دقت کنیم. عمده پارچه هایی که به عنوان فیلتر در فیلتراسیون مایعات و در دستگاه فیلترپرس مورد استفاده قرار میگیرند از مواد مختلفی مانند پلی استر، پلی آمید (نایلون)، پلی پروپیلن و پنبه (کتانی) یا ترکیبی از آنها ساخته می شوند. انتخاب نوع پارچه فیلتر عمدتا به مواد، انواع نخ و الگوهای بافت بستگی دارد. در ادامه به انواع نوع پارچه و چگونگی انتخاب پارچه مناسب می پردازیم.

💡 آنچه در این مطلب می خوانید:

چرا انتخاب پارچه مناسب برای فیلتر پرس اهمیت دارد؟

در صنعت تصفیه مایع و محلول از تجهیزات تصفیه فاضلاب بی شماری استفاده می شود که رایج ترین و مفیدترین آنها روش فیلتر پرس می باشد. فیلتر پرس به طور فزاینده ای در صنایع مانند صنایع غذایی و لبنی، تصفیه فاضلاب، متالورژی و معدن به عنوان یکی از تجهیزات موثر و مقرون به صرفه برای جداسازی مواد جامد از مایع استفاده می شود. در این دستگاه، فرایند جداسازی با استفاده از پارچه فیلتر پرس و صفحات انجام می شود.

در طول چرخه فیلتراسیون، بر روی لجن ورودی، فشار 10-20 بار اعمال می شود. خروجی دستگاه تصفیه فاضلاب به کانال های جمع آوری تخلیه شده و کیک های لجن در مرحله تخلیه از دستگاه خارج می شوند. با توجه به گستردگی محلول ها برای اسیدیته و قلیایی بودن، چگالی، ویسکوزیته و دما بالا و بسته به سلامت خوراک مایع و همچنین شفافیت و حجم محلول مورد انتظار از محلول، از پارچه ها و فیلترهای مختلفی استفاده می شود. در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

انواع پارچه فیلتر پرس

پارچه فیلتر پرس یکی از تجهیزات فیلتر پرس است، که بر راندمان و عملکرد فیلتر پرس تاثیر بسیار زیادی دارد. پارچه فیلتر پرس در طیف گسترده ای از مواد مانند PP (پلی پروپیلن)، PE (پلی پروپیتان) یا نایلون، در مقدار نخ نخ و روش بافندگی متفاوت، اندازه منافذ، جزئیات و مشخصات درجه بندی میکرون ارائه می شود. پارچه فیلتر پرس معمولاً شامل 4 نوع پلی استر (تریلن / PET)، پلی پروپیلن (PP)، چینلون (پلی آمید / نایلون) و وینیلون است. به خصوص مواد PET و PP بسیار محبوب هستند.

موارد زیر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب پارچه فیلتر پرس می باشند:

•    جنس محلول
•    حجم محلول
•    خاصیت اسیدی و بازی محلول
•    میزان شفافیت مورد انتظار از محلول

برای تعیین اینکه کدام پارچه برای فیلتر پرس شما مناسب است با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و خصوصیات هر یک از آنها آشنا شوید.

انواع پارچه فیلتر پرس

پارچه فیلتر پرس پلی استر (PE)

ویژگی برجسته پارچه پلی استر، مقاومت اسیدی بالای آن در بین پارچه های مصنوعی موجود است. به دلیل دمای بالای عملیاتی تا 302 درجه فارنهایت، استحکام کششی بالا و کشیدگی خوب، به طور گسترده به عنوان یک پارچه فیلتر برجسته و محبوب شناخته می شود.

پارچه فیلتر پلی استر را می توان به پارچه های اصلی PET، پارچه های نخ بلند PET و تک رشته ای PET تقسیم کرد. این پارچه فیلتر پرس ضد اسید می باشد و مقاوم در برابر مواد شیمیایی قلیایی و دمای عملیاتی 130 درجه سانتیگراد هستند. آنها را می توان به طور گسترده در داروسازی، ذوب غیر کشتی، صنایع شیمیایی برای تجهیزات فیلتر پرس استفاده کرد. دقت این نوع پارچه فیلتر می تواند به حد کمتر از 5 میکرون برسد.

پارچه فیلتر پرس پلی استر (PE)

پارچه فیلتر پرس پلی پروپیلن (PP)

پارچه پلی پروپیلن با براق بودن، نفوذپذیری عالی و جذب رطوبت صفر مشخص می شود. انتشار کیک عالی آن زمان تمیز کردن و همچنین چرخه فیلتر را به میزان قابل توجهی کوتاه می کند. همچنین در برابر اکثر اسیدها و قلیاها مقاومت بسیار خوبی دارد. دمای کار ثابت آن 280 درجه فارنهایت است.

پارچه فیلتر پلی پروپیلن دارای خواص مقاومت در برابر اسید، مقاومت در برابر قلیایی، وزن مخصوص کوچک، نقطه ذوب 142-140 درجه سانتیگراد و دمای عملیاتی حداکثر 90 درجه سانتیگراد است. آنها عمدتاً در مواد شیمیایی دقیق، مواد شیمیایی رنگ، شکر، داروسازی، صنعت آلومینا برای تجهیزات فیلتر پرس استفاده می شوند. دقت این نوع پارچه فیلتر می تواند به حد کمتر از 1 میکرون برسد.

پارچه فیلتر پرس پلی پروپیلن (PP)

پارچه فیلتر پرس نایلونی

پارچه فیلتر نایلونی دارای مقاومت سایشی مطلوب و مقاومت قلیایی قوی است. این ماده اغلب در صنایع معدنی و زغال سنگ به دلیل بهترین ضد سایش یافت می شود. تنها کمبود آن ناپایداری شیمیایی آن در دمای بالا است که باعث آزاد شدن مواد سمی و آلودگی محلول ها می شود. بنابراین پارچه فیلتر نایلونی مورد قبول مواد غذایی و آشامیدنی و دارویی نیست.

پارچه فیلتر پرس وینیلون

به دلیل قوی ترین مقاومت قلیایی، پارچه فیلتر وینیلون برای شرایط سوزاننده مناسب است. دمای کاری آن کمتر از 140 درجه فارنهایت است.

پارچه فیلتر پرس نایلونی

نکات مهم در انتخاب پارچه فیلتر پرس

در هنگام انتخاب پارچه فیلتر پرس نکات مهمی را باید در نظر گرفت. از جمله انها می توان به مقاومت در برابر کشش، سهولت در تخلیه کیک، مقاومت در برابر واکنش های شیمیایی و ساییدگی، خواص حرارتی، حفظ ذرات و موارد دیگر اشاره کرد.

پارچه های قابل مصرف در تصفیه مایعات را میتوان بر مبنای مقاومت آنها در مقابل محیط های اسیدی و قلیایی به سه گروه تقسیم بندی نمود :

  • مناسب برای محیط های اسیدی: پلی پروپیلن و پلی استر
  • مناسب برای محیط های قلیایی: پلی پروپیلن
  • مناسب برای محیط های خنثی (PH بین 6 تا 8) : پلی پروپیلن، پلی استر و پارچه های کتانی

مهمترین پارامترهای انتخاب پارچه فیلتر پرس

در پارچه های مورد استفاده برای پارچه های فیلترپرس، ساختار رشته (مونوفیلامنت یا چند رشته ای)، تراکم نسبی، وزن، الگوی بافت و عملیات سطح تعیین کننده است. مهمترین عواملی که باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

  • بالاترین دمای خوراک لجن
  • حداکثر فشار در هنگام فیلتر کردن
  • اثرات فیزیکی، نیروها و اثرات فرسایشی خوراک فیلتر شده
  • خواص شیمیایی لجن

طراحی و تولید پارچه فیلتر پرس

هنگام تولید پارچه فیلتر پرس، مهم است که لوازم جانبی مناسب برای شرایط استفاده در آن گنجانده شود. مهر و موم در بسیاری از موارد برای اطمینان از اتصالات ضد آب، با حلقه های فولادی ضد زنگ یا گالوانیزه برای نگه داشتن پارچه پرس استفاده می شود. همچنین باید دقت کرد که نخی که برای دوخت استفاده می شود خواصی مشابه پارچه داشته باشد.

پارچه های فیلتر پرس به روشی مشابه لباس ساخته می شوند. ابتدا یک قالب از پارچه موجود یا با استفاده از ابعاد دستگاه ساخته می شود. سپس پارچه با کمک الگو به اندازه برش داده می شود. این فرآیندها امروزه به طور طبیعی به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند. پارچه با استفاده از تکنیک حرارتی به شکلی برش داده می شود تا از باز شدن آن جلوگیری شود. پس از برش، محصول به هم دوخته شده و لوازم جانبی متصل می شود.

ساخت انواع پارچه فیلتر پرس ضد اسید

فروش پارچه فیلتر پرس

شرکت آب سازه تولید کننده انواع پارچه فیلتر پرس می باشد. برای اطمینان از نتایج بهینه، ما با مشتری کار می کنیم تا محصول را با نیازهای خاص آنها تنظیم کنیم. با پارچه های فیلتر پرس آب سازه، به آزادسازی کیک بهینه، کیک های خشک تر، شفافیت فیلتر و چرخه عمر طولانی پارچه دست یابید.

در شرکت آب سازه، طیف گسترده ای از مواد آماده استفاده و همچنین تامین کنندگان قابل اعتمادی داریم که قادر به ارائه مواد برای هر نوع کاربرد خاص هستند. در نتیجه، ما زمان‌های کوتاهی را برای اطمینان از دریافت محصولات خود در صورت نیاز ارائه می‌کنیم.

سوالات متداول پارچه فیلتر پرس

پارچه یکی از قطعات اصلی دستگاه است. انتخاب و استفاده از پارچه فیلتر مناسب نقش مهمی در اثر فیلتراسیون دارد. هنگام انتخاب، مواد پارچه فیلتر مناسب و دیافراگم باید با توجه به مقدار pH مواد فیلتر، اندازه ذرات جامد و سایر عوامل انتخاب شود تا از هزینه فیلتر پایین و راندمان فیلتر بالا اطمینان حاصل شود. هنگام استفاده، پارچه فیلتر باید بدون تخفیف صاف باشد و دیافراگم باز شود. 

پارچه ها باید حداقل ۶ ماه و حداکثر ۲ سال عمر کنند، البته این بستگی به عوامل زیادی دارد. معمولاً زمان تعویض پارچه هنگامی است که خوردگی، فرسایش، سوراخ، پارگی، کیک بد، مایع فیلترشده کثیف و…مشاهده می شود و یا هنگامی که روش های مرسوم تمیز کردن پارچه باعث بهبودی آن نمی شود.

هرگاه یکی از این عوامل رخ داد، شستشوی پارچه ها لازم الاجرا می باشد:

  • فشار ابتدایی بالا فیلتر پرس
  • سیکل فیلتراسیون بسیار طولانی 
  • کیک با درصد رطوبت بالا
  • نداشتن شفافیت لازم مایع خروجی از دستگاه 
  • قابل لمس بودن رطوبت بیش از پیش پارچه ها
  • نشتی آب از بین صفحات صورت گیرد

شستشوی پارچه فیلتر پرس با مواد شیمیایی، راه بسیار موثری در بهبود کارایی پارچه های فیلتر پرس میباشد. پارچه های از جنس پلی پروپیلن را میتوان با هر دو نوع مواد اسیدی و قلیائی تمیز کرد، ولی شستشو پارچه های پلی استر و نایلونی به دقت بیشتری نیاز دارد.

امتیاز 5/5 از 1 رای

مطالب مرتبط

7 راهکار بهبود عملکرد دی اریتور

دی اریتور Deaerator را می توان با نصب تجهیزات، اتصالات و دستگاه های جانبی ارتقا داد و بهینه کرد، این بهینه سازی باعث افزایش کارایی...

مشاوره رایگان و خرید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه مطلب

https://absaze.com/?p=4440

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *